Doorgaan naar hoofdcontent

Vezels hebben we ze wel nodig

Vezels, hebben we ze wel nodig? 

Net als veel mensen geloofde ik lange tijd dat ik vezels nodig had in mijn dieet. Deze at ik dan ook netjes elke dag. Vezels zijn nodig voor een goede gezonde stoelgang is de algemene consensus. Natuurlijk nam ik dat aan als waarheid. Het is lastig te kijken naar geloofsovertuigingen die van jongs af aan ingeprent zijn. We nemen ze voor waarheid aan en toetsen zelden nog of het wel echt klopt. Toch besloot ik op onderzoek uit te gaan, want is dit eigenlijk ooit wel aangetoond? En is dit rotsvaste geloof van ons wel op waarheid gebaseerd? 

Wat zijn Vezels?

Eerst moeten we kijken naar koolhydraten, waarvan vezel een subgroep is. Koolhydraten kunnen wij als mens niet verteren. Hoe zit dit met vezels? In de vezels zitten oplosbare vezels, deze worden gefermenteerd door de bacteriën in de dikke darm en zijn verantwoordelijk voor het produceren van gas en vetzuren met een korte keten. Onoplosbare vezels zijn beter bestand tegen afbraak. Het komt erop neer dat je lichaam deze niet kan verteren en de enige functie die onoplosbare vezels heeft, is dat deze meer volume aan je ontlasting geven. Moet je dit wel willen? Meer massa toevoegen aan iets wat door een kleine opening weer naar buiten moet? Is het logisch dat we van oudsher tig keer per dag een hoop onverteerde vezels dumpten?

In welk Voedsel zitten Vezels?

Vezels kun je alleen vinden in planten. Dit zijn bijvoorbeeld graanproducten zoals havermout, brood, pasta, en rijst. Ook is het te vinden in groente, fruit, peulvruchten, en noten. Waar vezels dan weer niet in te vinden zijn, zijn dierlijke producten. 

Constipatie

Wanneer ik tegen je zou zeggen "haal alle vezels uit je dieet", dan hoor ik je bijna denken "maar dan raak ik toch geconstipeerd?". Dit is naast dat het niet waar is ook nooit aangetoond in een goed wetenschappelijk onderzoek. Er zijn dan ook talloze mensen die Low Carb of Carnivoor eten en gewoon een goede stoelgang hebben. Dit zijn geen uitzonderlijke mensen met superdarmen, dit kan ieder gezond mens. We aten planten als toevoeging, of bij gebrek aan vlees, of gebruikten ze medicinaal (oftewel in kleinere dosis). Uiteindelijk zijn we hierdoor omnivoren geworden, en kan ons lichaam tot op zekere hoogte planten verteren. Verteren, want stellen dat we er succesvol op kunnen leven is een brug te ver, aangezien we niet al onze benodigde voedingsstoffen uit planten kunnen extraheren. Ons lichaam is dus gemaakt om goed te gedijen op vet en proteïne, en heeft geen vezels nodig. 

Onderzoek

Je zou denken dat er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat we vezels nodig hebben. In deze lezing, gegeven door dr. Paul Mason, kun je zien dat dit niet het geval is.

Een onderzoek dat Dr Paul Mason aanhaalt laat zelfs zien dat alle ongemakken zoals opgeblazenheid, constipatie, pijn etc. geheel verdwenen waren bij de test personen die geen vezels meer aten. Dit was overigens het enige onderzoek dat daadwerkelijk experimenteel opgezet was. Dus niet op basis van hypotheses op grond van inhoudsstoffen van planten, of epidemiologie, zoals veel onderzoeken naar (effecten van) voeding. 

Hoe pak je dit aan? 

Wanneer je erover denkt vezels uit je dieet te halen wil ik je wel als tip geven om de inname van vezels langzaam af te bouwen. Geef je darmflora de kans zich aan te passen. De samenstelling van je microbioom is nu gewend aan vezels, maar wanneer je deze langzaam verwijderd zul je merken dat je darmflora prima functioneert (zo niet beter) op een dieet zonder vezels. Je darmen zijn gewoon lui geworden, dus je moet ze weer even laten wennen aan het feit dat ze aan het werk moeten. Wanneer je vezels uit je dieet haalt, is het wel belangrijk dat je meer dierlijk vet en proteïne eet. Over het belang van dierlijk vet, en dat dit je zeker niet dik maakt, zal ik binnenkort in een blogpost uitleggen. 

Conclusie

Het idee dat we vezels nodig hebben is eigenlijk een geloof en niet iets dat op waarheid gebaseerd is. Zoals gezegd is het zelfs na onderzoek gebleken dat het juist de andere richting op slaat. Er zijn veel dingen in voedselland die al decennia gepropageerd wordt zonder enkele correcte onderbouwing. Wanneer je erin duikt, zul je versteld staan dat wat je dacht wat waar was helemaal niet zo waar blijkt te zijn. Voor mensen die geen zin hebben om er helemaal in te duiken kunnen gewoon mijn blogs lezen. ;)

Wat denk jij? Zie je het zitten om geen vezels meer te eten?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za