Doorgaan naar hoofdcontent

Boek Recensie: Gekochte Journalisten


Een paar maanden geleden schaften we het boek “Gekochte Journalisten” van Udo Ulfkotte aan. Dit boek was in Duitsland een bestseller en Rick en ik waren wel benieuwd naar de inhoud. We wisten dat de media niet te vertrouwen was. Niet alleen na jaren van leugens en manipulatie te hebben gezien, maar ook na eigen ervaring hoe er wordt gestuurd en geredigeerd om een bepaald narratief op te dringen. Van tevoren hadden we desondanks nooit kunnen bedenken hoe bizar de werkelijkheid eigenlijk is. 

Jeugd en Journalisten 

 Vroeger heb ik naar het jeugdjournaal gekeken, want dat zat tussen de leuke programma’s op tv in. Ook hadden we School TV waar we af en toe naar het journaal keken. Dit was ook gelijk mijn laatste regelmatige aanraking met het journaal. Sinds mijn tienerjaren keek ik eigenlijk al niet meer naar het journaal. De reden daarvan was dat ik het nut niet inzag om te kijken naar tragedies aan de andere kant van de wereld waar ik niets aan kon doen. Het voelde voor mij aan als wanneer mensen langzaam op de snelweg gaan rijden om naar een ongeluk aan de andere kant te kunnen kijken. In die tijd was ik helemaal niet bezig met de vraag of het nieuws wat ons gebracht wordt wel klopt, laat staan in welke handen de media bedrijven zijn en welke belangen zij dus dienen. 

Kritisch zijn is uit de mode 

Anno 2021 wordt meteen het woordje complottheorie ingezet wanneer je kanttekeningen zet bij het nieuwsitem wat je onder ogen krijgt. Kritisch zijn is niet alleen uit de mode, je wordt ook nog eens als gevaarlijk bestempeld. Terwijl we juist in deze tijd kritisch moeten blijven, vooral op de media. Wanneer je het boek Gekochte Journalisten leest, ben ik ervan overtuigd dat je, net als veel mensen in Duitsland, meteen je abonnement op de NRC, AD, TROUW etc. opzegt en de TV alleen nog aanzet voor entertainment en het ‘nieuws’ links laat liggen. Dit boek laat niets meer heel van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van journalisten.

Gekochte Journalisten 

Dit boek is geschreven door Udo Ulfkotte, die naar eigen zeggen ook een gekochte journalist was. Hij werkte 17 jaar bij de Frankfurt Allgemeine Zeitung (FAZ) en heeft de praktijken die in dit boek beschreven worden van dichtbij meegemaakt. Zelf is hij ook schuldig geweest aan omkoping en het achterhouden van belangrijke informatie voor het volk. Het boek leest soms als een thriller, de gebeurtenissen stapelen zich maar op. Op de volgende pagina leest het weer als een oorlogsverhaal om vervolgens over te gaan in een boek over ‘social lights’. Dit alles maakt het boek uiterst boeiend en interessant, het is shockerend om te lezen hoe de media zich schikken naar de hoogste bieder. Of het nu een sultan is die zijn volk onderdrukt of de MI6 die graag een stuk precies zoals zij deze aanlevert in de krant willen hebben. Men doet wat men opgedragen wordt en wordt hier ook voor beloond. Met luxe reisjes, prijzen die men aan elkaar uitreikt, geld, aanzien, status etc. Men is, wanneer je het spel heel goed meespeelt, welkom op de feestjes van de elite en kunnen zich wanen als onaantastbaar. De straf van niet meewerken is ontslag en nooit meer een baan kunnen vinden in de industrie. 

Passages 

Een paar mooie passages die ik je alvast niet wil onthouden:
“Journalistiek is hier kanonnenvlees voor het rendement. En Bild-journalistiek is manipulatie van massa’s mensen. Als partner van de politieke elite.”

“Wij leven in een groot theater. Het stuk dat wordt gespeeld heet “Democratie”. En zoals we zien is ook “Persvrijheid” in dit theater alleen een goed gespeelde illusie.”

“In democratieën is er zogezegd geen hersenspoeling. Tenslotte hebben de VN in 1975 hersenspoeling en bewustzijnscontrole bij volkeren verboden. Maar hoe moet men de berichtgeving noemen, die tegenwoordig door de ‘kwaliteitsmedia’ wordt geproduceerd?” 

Duits Georiënteerd 

Aangezien Udo Ulfkotte een Duitse journalist is, komen er logischerwijs voornamelijk voorbeelden voorbij vanuit zijn perspectief, en dus Duitse media die door en door corrupt zijn. Nu moeten we in Nederland natuurlijk geloven dat dit dan niet hier gebeurt, zoals met de uitgelekte info dat de Duitse overheid het volk doelbewust in een angstneurose heeft gemanipuleerd. Rutte ontkende dit ook in de Tweede Kamer, maar zijn woord is net zoveel waard als een hamer gemaakt van kwark. Je moet dus wel heel ‘naïef’ zijn om te denken dat onze journalistiek wél betrouwbaar, onafhankelijk, en zuiver is. 

Practisch

 Het boek ligt fijn in de handen, door het formaat en de dikte van het boek. Ook de lettergrootte leest prettig. Het enige minpunt aan dit boek zijn de referenties, die allemaal links naar websites zijn. Wanneer een link niet werkt, dan ben je dus ook gelijk je bron kwijt of moet je dit via een archiefwebsite zien te achterhalen.

Conclusie 

Het is een boek wat je inzicht geeft in hoe de (Duitse) media te werk gaat om het volk te manipuleren. De waarheid wordt niet gediend door de media, zij serveren jou een versie van de waarheid zoals hun opdrachtgevers willen dat jij deze ziet. Wanneer je je geest hiermee blijft vervuilen zul je altijd overgeleverd zijn aan hun emotionele manipulatie en chantage. Bevrijd jezelf, zeg je krant op en laat het NOS links liggen. Zeg nee tegen propaganda en massa manipulatie.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za