Doorgaan naar hoofdcontent

Recept: Kippendijen (Carnivoor)

Trek in kip maar even geen idee wat voor gerecht? Misschien is dit een optie voor vandaag. Dit is geen strikt carnivoor recept, al kun je dat er wel van maken. Laat dan de groene ingrediënten weg.

Ingrediënten

- 400 (of hoeveel je zelf wilt) gram kippendijen
- Franse zachte kaas of mozzarella (of allebei als je in een kazige bui bent)
- Geraspte jonge/belegen kaas
- 4 plakken ontbijtspek of 2 speklappen
- Rookworst, braadworst of iets in die trant
- Chorizo (of eventueel andere droge worst)
- Ghee/roomboter
- Sambal en of chipotle
- Tijm
- Oregano
- Sumak
- Zout 

Recept

Zorg als eerste dat je, mits je deze toevoegt, de kruiden hebt klaarliggen zodat je dat niet hals over kop moet gaan plukken terwijl je kip aanbrandt - oregano en tijm komen hier vers uit de tuin als het kan, en in de winter gedroogd.
Laat de mozzarella vast uitlekken en dep deze verder droog.
Handigst om daarna al het snijwerk te doen. Snijd de chorizo of andere droge worst in kleine stukjes. Zelf gebruik ik vaak verschillende droge worsten van ZorgNatuur die elk hun eigen smaak hebben, knoflook of peper bijvoorbeeld.

Bak het ontbijtspek of de speklappen helemaal uit zodat het lekker krokant is. Dit zorgt voor het ’kraakje’ bij het eten.

Verwarm de rookworst of de braadworst zoals deze verwarmd moeten worden. Ik gooi vaak dat soort dingen in de airfryer (maar ik ben daardoor vast een cultuurbarbaar). Handigst is om te zorgen dat die worst klaar is en in stukjes in gesneden voordat je de kip gaat bakken, want daar moet je constant bij zijn. Helemaal top is natuurlijk iemand die de worst(en) voor je snijdt zodat je zelf alle aandacht bij de kip kunt houden.

Zet een koekenpan op een flink hoge temperatuur. Helaas kook ik elektrisch omdat dat nu eenmaal in dit huis zat, denk dan aan stand 7,5 op schaal van 9. Ghee kan meteen in de pan zodat dit mee kan opwarmen. Boter zou ik pas erin doen als je daadwerkelijk de kip kan gaan bakken.
Snijd, of in mijn geval knip de kippendijen in stukken van zo’n drie centimeter aan weerskanten. Uiteindelijk wil je hapklare stukken die je samen met de rest van de ingrediënten op je vork kunt krijgen.

Zodra de ghee goed heet is kunnen de stukken kippendijen in de pan. Bak ze snel aan zodat ze aan alle kanten een mooi goudbruin zijn, en voeg ondertussen de droge worst toe, net als de kruiden en zout naar smaak. Vuur mag omlaag zodra de kip bijna goed doorbakken is. Zelf knip ik dan de mozzarella in stukjes meteen in de pan. Roer het goed door zodat de mozzarella door het gerecht komt in plaats weer als één bal aan elkaar smelt. In het geval van een ander kaasje zoals Camembert of Chaource geldt hetzelfde: goed door het gerecht roeren.

Als je zoals ik van pittig houdt, kun je sambal door het gerecht roeren, en wat vlokken chipotle toevoegen.

Helemaal op het einde voeg je de eerder opgewarmde stukjes rookworst of braadworst, de uitgebakken spekjes bij de kip in de pan. Roer even flink zodat het één geheel vormt. Verdeel het op de borden en rasp de kaas eroverheen naar smaak. Als je van sumak houdt, strooi je dit er nu pas overheen.

Eten uit diepe borden is een pro tip. Het gerecht is behoorlijk drassig, namelijk door al het vet maar ook door de mozzarella (bij zachte kaasjes heb je dit trouwens niet). Veerle eet dit gerecht zelfs met een lepel om al het vocht meteen mee te kunnen eten. Wellicht een betere techniek dan ik, want ik drink de ‘jus’ op het einde als een zwijn op door het bord aan m’n mond te zetten - met een lekkere vette baard als resultaat.

Eet Smakelijk!


Variaties zijn natuurlijk zo ongeveer eindeloos. In dit recept noem ik meerdere opties. Vaak maken we dit gerecht echter met OF stukken braadworst of rookworst, OF uitgebakken spek. Andere keren ook samen, het is maar net hoeveel trek je hebt en hoe vet je het wilt hebben.
Een optie is om te kijken naar braadworsten van kip of rundvlees in plaats van varken, mocht je minder goed tegen varkensvlees kunnen, of dit niet willen/mogen eten, of dat je vet an sich niet goed kan verdragen*. Droge worst heb je ook van rundvlees. Uiteraard zorgt dit alles er wel voor dat het wat droger wordt.

*Als je lichaam slecht reageert op vet is het handig om te kijken hoe dit komt, en dit te verhelpen. Je lichaam heeft immers wel dierlijk vet nodig! Op deze website staan verschillende blogs hierover, en anders kan Veerle je helpen met specifieke, persoonlijke vragen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za