Doorgaan naar hoofdcontent

Carnivoor Recept Frittata

Zoek je iets voor als je een dagje weg gaat en wat te eten wilt meenemen dat goed vult? Dan is dit zeker een optie. Een frittata met gehakt en kaas die ook koud lekker is.  

Ingrediënten

- 8 eieren
- 500 gram gehakt
- Feta

- Geraspte jonge/belegen kaas
- Ontbijtspek
- Ghee/roomboter
- Zout 

Recept

Bak het spek totdat het krokant is. Voeg toe hoeveel je lekker vindt. Ik gebruikte dit keer 5 plakjes.  
Zout* het gehakt royaal en rul het daarna totdat het grotendeels doorbakken is in een flinke hoeveelheid ghee of boter (zeker 2 eetlepels). Uiteindelijk zal het gehakt nog meer garen als het ei toegevoegd is. Zelf gebruik ik het liefst lamsgehakt of HoH gehakt, vanwege het grotere deel vet. Daar teer je langer op als je in het bos aan het ravotten bent, of wat je ook aan het doen bent buitenshuis.
Kluts ondertussen de 8 eieren met een flinke schep zout* goed door elkaar zodat het eigeel vermengd is met het eiwit, zoals je een omelet maakt dus. Hoe meer je klopt hoe luchtiger de frittata wordt. Al met al geen hogere wiskunde.

Voeg naar smaak feta toe aan het gehakt in de pan. Op de foto zie je hoeveel ik er aan toevoegde. Uiteraard is dat geheel naar eigen wens.
Roer de feta door het gehakt heen, net als het uitgebakken spek. Dat laatste verkruimel ik boven de pan.
Voeg vervolgens het geklutste eimengsel toe, en zorg ervoor dat het gehakt bedekt is met ei. Het moet echt een zo glad mogelijk oppervlakte zijn.
Op het einde de geraspte kaas erover strooien zodat je een mooi laagje kaas hebt.
* Persoonlijk gebruik ik best veel zout, maar dat moet je zelf weten. Zeker als ik een actieve dag heb merk ik dat dit beter gaat met wat (extra) zout in m’n systeem. 


Nu alles in de pan ligt te pruttelen de hitte omlaag draaien, iets van stand 3 op een schaal van 9. Beter langer op laag vuur dan een zwarte bodem. Als het kan bedek je de koekenpan met een grote deksel zodat de bovenkant sneller gaar wordt. Het is in ieder geval noodzakelijk dat het ei helemaal gebakken is, anders wordt het geen stevig (en dus handig te snijden) geheel.
Je kunt verder nog cool gaan lopen doen met een gasbrander om de kaas lekker te laten karamelliseren en een extra smaak toe te voegen daarmee.


Als het geheel doorbakken is de frittata af laten koelen en dus van het fornuis te halen. Als je de luxe hebt om het lang van tevoren te maken is dat natuurlijk het handigst. Zeker in de koelkast stolt het vet en wordt het een mooie stevige taart. Wij snijden het dan ook in punten zoals een taart. Wat het in zekere zin ook is. Maar dan hartig en een stuk beter voor je. Ideaal mee te nemen in een afsluitbare bak. De taart is zeker vijf dagen houdbaar, maar dit baksel is zo heerlijk dat je er toch niet zo lang mee doet.

Uiteraard is dit recept op talloze manieren te modificeren. Ander gehakt, andere stukjes vlees, organen, andere soorten kaas, noem maar op. Kruiden erdoor misschien, en als je helemaal in een gekke bui bent kun je er zelfs groente in gooien. 😉

Eet Smakelijk!

 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za