Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe Teflon zijn reis naar de vuilnis begon




Wat je eet, is belangrijk, maar waar je het eten in bakt is net zo belangrijk. In mijn jeugd werd praktisch alles in een teflon pan gebakken. Toen ik net uit huis was bleef ik in teflon pannen mijn eten bereiden. Na verloop van tijd werd de antiaanbaklaag aangetast en wanneer je bleef doorbakken, was deze uiteindelijk in het midden volledig verdwenen. De teflon pannen hadden vaak een levensduur van 2 jaar, dan was het tijd voor een nieuwe pan. Het maakte niet uit welk merk, of hoe duur de pan was. Zelfs van een pan die 60 euro kostte was binnen de kortste keren het antiaanbaklaagje weg.

Teflon waar gaat het heen?

De meeste mensen gebruiken teflon pannen omdat ze gemakkelijk te vinden zijn en handig in gebruik. De antiaanbaklaag wordt gemaakt door een PTFE-coating. Dit is een soort plastic. Wanneer je vetvrij bakt kan de pan wel tot 400 graden verhit worden op het gas. Dan ontstaan er brokstukjes die giftig zijn voor mens en dier. Chemicus Jacob de Boer in een tv-uitzending van Keuringsdienst van Waarde gaat zelfs zo ver dat wanneer er maar een krasje in je teflon pan zit je deze weg moet doen. Vooral wanneer de pannen geschilferd zijn, zijn ze levensgevaarlijk. Je krijgt dan kleine stukjes teflon binnen.

PFOA

Bij te hoge temperaturen valt PTFE uiteen, waarbij onder andere de stof PFOA (perfluoroctaanzuur) vrijkomt. Deze stof heeft de functie van bindmiddel om de Teflon-laag aan de pan te hechten. De stof wordt in verband gebracht met chronisch nierfalen, kanker, en hoog cholesterol (wat eigenlijk een reactie van je lichaam is op inflammatie). 

Teflon Gas

Er komen 6 toxische gassen vrij wanneer teflon verhit wordt waarvan eentje zelfs dodelijk is in lage dosis (!). Met hoge temperatuur komen er degradatie chemicaliën vrij die vergelijkbaar zijn met zenuwgas. Dit kan leiden tot leverschade, immuundysfunctie, schildklierdysfunctie, chronisch nierfalen, onvruchtbaarheid, etc. Sinds 2012 wordt PFOA officieel in verband gebracht met onder andere kanker. Daarom is het sinds 2015 verboden om PFOA in consumentenproducten te gebruiken. 

Teflon Nu

Toch zijn er nog steeds mensen die last hebben van koortsachtige verschijnselen en de luchtwegen bij oververhitting zonder de PFOA. Het is en blijft een plastic en de vraag is toch of het wel zo verstandig is daarin je eten te bakken, vooral omdat er ook goede alternatieven zijn. Wat betreft bakken in plastic: wellicht is het minstens zo raadzaam om die kunststof spatel te heroverwegen.

Teflon en Milieu

Teflon pannen moeten uiteindelijk weggegooid worden want ze gaan geen leven lang mee zoals een RVS pan. De chemicaliën van de teflon pan komen in het milieu terecht en wordt in zee gedumpt. Zo krijgen wij het ook weer binnen en hebben veel mensen deze deeltjes in hun bloed zitten. Het is dus beter voor mens en milieu wanneer we ons eten zouden bereiden in een duurzame pan.

Testen en dan op de markt brengen

Wanneer iets op de markt gebracht wordt denken consumenten dat dit ook uitvoerig getest is en/of het ook automatisch gezond voor ons is. We hebben echter al veelvuldig gezien dat dit niet altijd het geval is. Uiteindelijk gaat het bij bedrijven om winst, niet om mens of milieu. Er wordt alleen het hoognodige getest, oftewel dat wat wettelijk wordt geëist. En zelfs dan proberen veel bedrijven via hun lobby-inspanningen onder zoveel mogelijk uit te komen. Voor zowel gebruiksvoorwerpen als voeding en medicijnen geldt helaas dat er veel de markt op komt dat niet 100% veilig is. Zeker onderzoeken wat de langetermijngevolgen zijn worden niet uitgevoerd. We (de consument) zijn als het ware een testpubliek, en de schade is enorm. Zoals bakken in geraffineerde olie (link) ongezond is voor menselijke consumptie, blijkt bakken in een Teflon pan ook zeer ongezond.

Geen Teflon, maar wat wel?

Oké, Teflon is niet gezond voor me, maar waar kun je wél in bakken? Ik heb twee verschillende soorten pannen uitgeprobeerd, namelijk rvs en gietijzer. Persoonlijk vond ik gietijzer niet handig om in te bakken, dus deze gebruik ik niet meer. Ik bak nu al zo’n acht jaar al mijn gerechten in een rvs-pan. Anders dan een Teflon pan is deze pan na al deze jaren nog steeds goed. Een voordeel is ook dat je er met een metalen spatel in kan zonder dat je plastic ‘á la julienne’ door je eten heen roert. Schoonmaken is ook prima te doen. Gewoon zonder sop en met een staalborstel. Een rvs-pan gaat je leven lang mee en is dus beter voor mens èn milieu.

Bronnen

https://www.coolblue.nl/advies/teflon-pannen.html

https://www.duurzaamthuis.nl/giftige-stoffen-in-anti-aanbakpannen


Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za