Doorgaan naar hoofdcontent

Intermittent Fasting om af te vallen

Over vasten om af te vallen wilde ik al een tijdje wat schrijven. Na de minidocu van Vet Gezellig over
Intermittent Fasting, waar ik als deskundige voor gevraagd werd, was het de tijd om hier wat over te schrijven.

Op internet wordt Intermittent Fasting nu grotendeels neergezet als een verwijderbaar en snelle afvalmethode. Zelf vind ik dit nogal gevaarlijk, want als je het alleen om deze reden doet, is er een kans dat het uitmondt in een eetstoornis. Ikzelf ben Intermittent Fasting gaan gebruiken omdat er zoveel gezondheidsvoordelen aan vast zitten. Voor een deel ook vanwege het afvallen, maar dat was eigenlijk meer een bijzaak. Het is voor mij een manier om mijn lijf een moment te geven om uit te rusten. Het hoeft eindelijk eens niet elk moment van de dag bezig te zijn met verteren van eten.

Eiwit met Jezelf

Voordat ik Intermittent Fasting vond, heb ik hard aan mezelf gewerkt. Mijn lichaam te accepteren hoe deze is en mijn relatie met eten te veranderen. Dit alles was voor mij cruciaal om IF niet te laten omslaan in een eetstoornis. Als je afwezig bent met jezelf en een ongezonde relatie hebt met eten is het ook vaak te werken. Het is belangrijk dat je jezelf kent, zodat je weet wanneer je de 'fout' kant op dreigt te gaan. Niemand is onfeilbaar en ja, je gaat wel eens de mist in. Als je dit aan jezelf kunt integreren dan kun je dit ook veranderen. Het gaat om de relatie met jezelf te verbeteren en met liefde naar jezelf te kijken. Dan zul je het jezelf ook niet toestaan ​​om je lichaam te mishandelen. Voor mijn ervaring, bekijk hier mijn blogpost: intermitterend vasten in vogelvlucht 

Eiwit met Eten
 
Op een gezonde manier van eten gaan houden is ook belangrijk. Mijn hele kijk op eten is in de afgelopen jaren veranderlijk. Heel zoete dingen vind ik daarnaast niet lekker meer (al gaat lekker schepijs er nog steeds wel in) en als ik snoep is dit vaak zelfgemaakt. Ik houd meer van natuurlijke smaken i.p.v. van de overheersende smaak van geraffineerde suiker. Ook koken we vaak alleen met verse groente. Wel heb ik het geluk dat Rick heel goed kan koken. Heerlijk koken met kruiden, alternatief vegetarisch. Rick heeft mij geleerd om te houden van eten in plaats van het als een vijand te zien. Als ik eet, doe ik dit met in mijn achterhoofd dat ik mijn lichaam voeding en bouwstoffen zal geven.

Laat jezelf Leiden
 
Ga bij jezelf na waarom je dit wilt doen voordat je met Intermittent Fasting begint. Pas op, en zorg goed voor je lichaam en geest. Als je van jezelf weet dat je jezelf gemakkelijk zou kunnen verliezen: deel dit met iemand. Vraag degene of dit een oogje in het zeil houdt. Dit heb ik ook aan Rick gevraagd om te zien dat het met mij de verkeerde kant op ging. Ik ben in het begin dus wel tegen zichzelf aangelopen. Dat heeft mij alleen maar weer geleerd waar mijn valkuil zit en dat ik hiërarch moet opletten. Mocht je tegen dingen aanlopen, kijk dan niet als iets negatiefs. Het is een leerproces en een kans om jezelf beter te leren kennen. Je echter de lastige zaken overwonnen hebt, is het een fijne manier van leven.

Waar ben jij tegenaan gelopen toen je met intermittent vasten begon? Laat het vooral hieronder achter.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za