Doorgaan naar hoofdcontent

RSI en Ik

Al een aantal jaar had ik last van mijn polsen. Doordat ik over de jaren heen steeds meer computerwerk ben gaan doen is dit alleen maar verergerd. Vooral mijn rechterpols (omdat ik rechts ben ;) ) had het te verduren. Om dit op te vangen ben ik ook met links de muis gaan gebruiken. Het resultaat was dat mijn linker pols ook pijn begon te doen. In juni 2018 was de pijn in mijn pols zo erg dat ik 2 maanden niets meer kon doen. Ik had RSI...

Jaar in Jaar Uit

De term RSI wordt niet meer gebruikt, maar ik ga deze wel gebruiken. Dit omdat iedereen dan weet waar ik het over heb.

RSI krijg je niet zomaar. Er gaan jaren overheen voordat het zo erg wordt dat je niets meer kunt. Ik had al periodes dat ik tijdens het sporten bepaalde oefeningen niet kon doen, omdat mijn polsen pijn deden als ik er gewicht op zette. Ook voelde het wel eens warm/koud aan en pijnlijk, maar dat ging na verloop van tijd wel weer over. Totdat het ineens niet meer over ging.

Rust...

Om de RSI te verhelpen heb ik 2 maanden niets in mijn atelier gedaan en in de rest van mijn dagelijkse leven ook zo min mogelijk mijn polsen belast. De pijn was zo heftig, en emotioneel zat ik daardoor er zo doorheen, dat ik zelfs niet naar een bruiloft toe durfde. Ik was bang dat iemand dan ineens mijn hand zou pakken en mijn pols dat niet aan zou kunnen. Aardig irrationeel misschien, maar ik had continue pijn. Doordat ik veel rust hield, werd de RSI wel wat minder. Het scherpe randje van de pijn ging eraf. Er moest meer gebeuren, dus ging ik op zoek wat ik kon doen om het herstel te bespoedigen.

Therapeutische Massage

Een massage had ik nooit gehad en het leek me wel heel erg lekker om mezelf een keer te verwennen. Daarbij ook om te kijken of er wat aan mijn RSI gedaan kon worden. Rick is toen gaan zoeken naar een goede massagetherapeut en vond er ééntje bij ons op steenworp afstand, namelijk Massage Maasdam(link Paula). De ervaring daar was waanzinnig positief, er werd door de massagetherapeut Paula echt persoonlijke aandacht gegeven. Bovendien verstaat ze haar vak en is nieuwsgierig, dus blijft bijleren. Ze ging kijken wat ze met mijn pols kon doen en na een aantal weken voelde ik al wat meer verbetering. Helaas ging het wel traag. Na een flink aantal maanden was het echter wel duidelijk verbeterd.

Sporten

Op de sportschool deed ik ook wat polsversterkende oefeningen met gewichten. Ook zocht ik wat oefeningen op die ik thuis kon uitvoeren. Eentje hielp me enorm en deze doe ik nu nog steeds regelmatig. 

Verlengd Vasten

In november vorig jaar ging ik verlengd vasten, je kunt hier lezen over mijn ervaring hiermee. Na 3,5 dag gevast te hebben was tot mijn verbazing mijn RSI praktisch helemaal weg! Dit hield een aantal weken aan, maar wanneer ik te lang aan het werk ben voel ik wel dat mijn polsen weer gaan zeuren. Wat logisch is, want lang achter elkaar achter de computer werken is voor niemand goed.
En nu?

Nog steeds moet ik opletten, want de pijn in mijn pols komt nog wel eens terug. Nu weet ik dat ik moet stoppen en rust moet houden, al is dat soms lastig. Dat probeer ik dan wel echt te doen, want ik weet wat me anders te wachten staat. Toch is dit wel echt een uitdaging en niet altijd lukt het me om op tijd te stoppen. Gelukkig is de ongemakkelijkheid dan weer snel weg en na het slapen is het vaak helemaal weg. Zo niet, dan houd ik langer rust en doe ik meer van mijn oefeningen.

Heb je ook last van of last gehad van RSI? Wat doe jij om de pijn zoveel mogelijk te beperken?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom om mijn blog!

Vanwege financiële overwegingen heb ik mijn website opgezegd. Er waren echter veel mensen die het jammer vonden dat de informatie verloren zou gaan. Dus besloot ik mijn blogs weer terug online te plaatsen. Over de maanden heen zullen mijn blogs weer verschijnen op dit blog. Recht kun je een uitklapmenu zien en bij labels de categorieën van mijn site zien. Hierdoor kun je gemakkelijk door mijn site navigeren. Hierbij een Menu, zodat je sneller door mijn site heen kan navigeren: Afvallen Aarden Anti-Nutriënten Boekrecensies Carn ivoordieet Groent & Fruit Oil Pulling Parasieten Plantaardige Olie Recepten Vasten Vitamines en Mineralen Wetenschap

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige dieet op het carnivoordieet. Dit zorgt bijna altijd voor problemen...

Recept: Carnivoor Brood/Cake

Ingrediënten - 12 eieren - 400 gram Cottage Cheese - 260 gram knabbelspek - 120 gram boter - Eventueel kruiden Benodigdheden - mixer Recept Het recept is erg simpel. Smelt de boter in een pan en wanneer dit gesmolten is, doe je dit bij alle andere ingrediënten en mix je het door elkaar. In de "hartige" versie doe ik gerookte paprika, chilipoeder, kerriepoeder en in de "zoetige" doe ik koekkruiden (doet wat mij betreft denken aan speculaas/kruidnootjes qua smaak).  Vervolgens schep je het in je cakevorm en doe je het in de oven, eerst op 200 graden, totdat het een korstje boven heeft en dan verlaag je de temperatuur naar 180 graden. Hoe lang moet je zelf even naar kijken, want elke oven bakt weer anders. Ik bak het altijd in de airfryer daar gaat het weer sneller dan in een heteluchtoven. Wanneer het is afgekoeld doe ik er zelf altijd een grote bonk boter op, meer dan op de foto hierboven te zien is. Wat overigens gerookte boter van de BBQ is. Eet Smakelijk!