Doorgaan naar hoofdcontent

Spiritualiteit of tijd voor een dierlijke maaltijd?



Vanaf mijn vijftiende ben ik me gaan verdiepen in spiritualiteit. Ik las boeken en mediteerde. Door mijn vader kwam ik hiermee in aanraking, deze hield zich hiermee bezig in ons gezin. Doordat ik me als tiener ongelukkig voelde en niet op mijn plek in deze wereld, wekte spiritualiteit ook mijn interesse. In die tijd (2001/2002), oftewel zo’n 18 jaar geleden, was spiritualiteit niet populair in Nederland. Sterker nog: je was eigenlijk heel raar wanneer je je hiermee bezighield. Vooral op de middelbare school, maar ook op het mbo en voor een deel op het HBO hield ik deze interesse verborgen.

Spirituele Auteurs

Om mijn spiritualiteit te vergroten las ik diverse boeken van verschillende auteurs en volgde een meditatiecursus. Je kunt wel stellen dat ik me er spiritueel op los las. Ik werd fan van mezelf door Willem de Ridder (Handboek Spiegelogie) en vormde samen met wat mensen een “fanclubje”. Ik maakte een helende reis met Brandon Bays naar mijn verleden en omarmde mijn innerlijke kind. Ook werden mijn ogen geopend door de wijsheid van de Tolteken. Zij gaven mij de 4 inzichten (later werden dat er 5) die ik in mijn leven proberen te integreren. Met Eckhart Tolle heb ik in het Nu geleefd en door de boeken “een goed gesprek met God” sprak ook ik met God. Daarnaast heb ik “The Secret” proberen te ontrafelen en mezelf rijk gedacht met Esther en Jerry Hicks. Dit is een kleine greep uit auteurs die mij geluk, gezondheid en rijkdom beloofde.

Spirituele Zelfhulpboeken

Met het lezen van deze spirituele zelfhulpboeken heb je een gevoel dat het ‘klikt’. Je kan niet wachten om het toe te passen. Wanneer je het geleerde gaat toepassen in de echte wereld, dan raak je toch weer teleurgesteld, ik althans wel. Want hoe hard ik ook mijn best deed, het lukte me niet. Ook al ging ik er vol voor om wat ik net gelezen had toe te passen in mijn leven, faalde ik altijd. Dit frustreerde enorm, want wanneer ik de boeken las had ik het gevoel dat ik het echt begreep. Dan dacht ik “ja, ik kan mezelf ook rijk denken”. In deze boeken was er ook altijd een hoofdstuk verwerkt met een verdediging van de auteur waarom al deze fantastische dingen zich niet in jouw leven materialiseerde. Dit had natuurlijk nooit iets te maken met het programma wat ze je in het boek verkochten. Het had te maken met je gevoelens en overtuigingen. “Je het echt moet geloven!” Wanneer je maar een greintje twijfel had dan zou het mislukken. Je moest er heilig in geloven. Sterker nog: het moest voelen alsof je het al had, anders zou het niet werken.

Twijfels

Wanneer het dus bij mij niet werkte, dan sloeg de twijfel toe. Had ik toch twijfels? Wat deed ik verkeerd? Dacht ik alleen maar dat ik een positief gevoel had, maar was het niet zo? Zo blijf je het, maar proberen en kun je niemand anders de schuld geven van jouw “falen” dan jezelf. Zo zijn al deze spirituele zelfhulpboeken geschreven. Als het niet werkt, ligt het er niet aan dat hun theorie niet klopt. Het zijn het jouw negatieve gevoelens die je tegenhouden. Je laat het zelf niet toe om een gelukkig, rijk en gezond mens te zijn. Dus zit er maar één ding op; nog meer spirituele boeken kopen. Misschien ligt het antwoord wel in het volgende spirituele zelfhulpboek besloten. En zo blijf je maar lezen en in theoretische ideeën hangen, in plaats van dat je zelf in de echte wereld actie onderneemt.

Mediteren

Naast het verslinden van spirituele boeken heb ik er ook op los gemediteerd. Op ademhaling, woorden, meditatie cd’s. Noem het maar op en ik heb het geprobeerd.
Net als spiritualiteit vond ik mediteren heel prettig. Het gaf me rust en balans… dat wil zeggen, wanneer ik aan het mediteren was. Ik zag alles zo duidelijk en wist dat dit was hoe ik me wilde voelen, ook in het dagelijkse leven. Wanneer ik mijn ogen opendeed, smolt het serene gevoel helaas weg als sneeuw voor de zon. Nou ja, eigenlijk was het meer alsof de bak ellende in één keer weer over me heen gegooid werd. Kortom: zelfs na jaren mediteren kon ik het rustgevende gevoel nooit vasthouden.

Wegzweven

In het dagelijkse leven had ik vaak het idee niet helemaal hier te zijn, maar een beetje weg te zweven. Ik voelde me wazig en niet echt aanwezig. Ook was ik in mijn twintiger jaren depressief, dit was onder andere terug te leiden naar het overlijden van mijn moeder. Maar als ik eerlijk ben, was ik in mijn tienertijd al zwaar ongelukkig. Ik voelde niet dat ik hier thuishoorde of dat ik gewenst was, en al helemaal niet goed genoeg. Ik had het gevoel dat ik er niet toe deed en ik er beter niet kon zijn. De gedachtes aan zelfmoord zweefden door mijn hoofd. Net als mijn gevoel dat ik te dik was. Mezelf onderdompelen in de spirituele wereld veranderde hier helemaal niets aan

Energetisch

Naast alle zelfhulpboeken en spirituele exploraties heb ik me energetisch laten behandelen. Er werd dan met energie in en om het lichaam gewerkt. Doordat ik hooggevoelig ben, moest ik me afsluiten voor de energie van anderen. Door dieren of een lichtgevende piramide om je heen te plaatsen. Dit alles deed ik trouw, maar het hielp me niet echt. Ik had eerder het idee dat ik mezelf gevangen zette. Ook was er een tendens bij deze behandelaars om vooral dingen uit de weg te gaan. Houd je niet van ruimtes waar veel mensen zijn? Ga er niet meer heen. Heb je last van die ene collega? Neem ontslag. Kortom, werk niet aan het probleem, maar ga het uit de weg. Totdat je echt helemaal nergens meer heen kunt gaan, omdat je overal overprikkeld raakt. Ik ben toen zelf maar gaan kijken wat ik kon doen om wél in ruimtes te kunnen zijn met veel mensen zonder me leeggezogen te voelen. Het hielp achteraf gezien in ieder geval niet mee dat ik in die tijd veelal vegetarisch at.

Vegetarisch/Veganistisch

Sinds de laatste tijd wordt er beweerd dat je alleen spirituele verlichting kan bereiken wanneer je geen vlees meer eet. Je hebt een lage energetische trilling wanneer je vlees eet, wordt er beweerd. Er is een steeds agressievere agenda ontstaan om mensen vegetarisch, of beter nog veganistisch te laten worden. Dit hangt samen met de groeiende vraag naar yoga, meditatie, en andere spirituele activiteiten die samengevat kunnen worden in de new age levensstijl. Met dank aan films, artikelen in magazines en kranten, en allerhande media outlets. De hedendaagse spiritualiteit is begonnen in de jaren 70, en werd aan ons gepresenteerd als een nieuw soort religie voor de 21ste eeuw. Overigens ben ik het ermee eens dat wanneer je graag niet meer het idee wilt hebben dat je hier bent en elk moment van de dag weg wilt zweven, dit goed te bereiken is met deze eetwijze. Controle hierover heb je dan niet, maar je voelt je wel lekker licht en niet goed geaard. Ikzelf vond dat verschrikkelijk, en voor mij is het dan ook echt een van de voordelen dat ik me zo verankerd in mijn lichaam voel nu ik vlees terug op het menu gezet heb.

Vlees

Sinds ik weer vlees ben gaan eten werd ik helderder van geest, voelde me vrolijker en tevredener met mezelf en wat ik had. Ook voelde ik me sterker in mijn schoenen staan, en voelde ik weer een vuur van binnen om niet zomaar over me heen te laten lopen. Laat ik het zo stellen: ik voel me meer in balans en helder dan toen ik vegetarisch was. Ik hoef er dus niet meer naarstig naar te zoeken, want deze rust zit al in mezelf verankerd.

Conclusie

Jarenlang heb ik me in spiritualiteit verdiept, en ik probeerde het toe te passen in mijn leven. Het enige wat ik nu met zekerheid kan zeggen is dat degene die er wijzer en rijker van zijn geworden de auteurs, goeroes, en uitgeverijen van deze boeken zijn. Meditatie was voor mij altijd een (zeer) tijdelijke oplossing. Wat ik zocht, vond ik nooit. Spiritualiteit is een miljoenenindustrie geworden waar vooral door de goeroes heftig aan verdiend wordt. Mediteren kan rust geven in je leven, maar dat kan ook door je smartphone eens te laten liggen, en echt hier en nu te zijn. Ga verbindingen aan in het echte leven in plaats van op internet. Knuffel elkaar, praat met elkaar en wissel ideeën uit. Ook (zeker) nu. Je hebt geen boek nodig van 200 pagina’s om dat simpele principe uit te leggen. Wanneer je rust denkt te bereiken met meditatie moet je levenslang in meditatie zijn om je in balans te voelen. Waarom zou je je leven weg willen dromen in meditatie? Dat terwijl balans en een heldere geest veel gemakkelijker te verkrijgen zijn. Namelijk door elke dag vlees te eten. Geloof je me niet? Probeer het zelf. Bij mij duurde het twee weken voordat ik me al geestelijk een stuk beter voelde. Na twee maanden ging ik in plaats van met lood in mijn schoenen naar mijn werk fluitend erheen. Het enige wat er in mijn leven was veranderd was mijn dieet. En tijd nemen om te mediteren? Dat hoefde niet, ik ervaarde een stilte en rust in mijn hoofd wanneer ik de alledaagse dingen aan het doen was. Ik ervaarde een rust die ik al een lange tijd niet meer had ervaren. Ook voelde ik me een sterker mens, doordat ik het heft in eigen handen had genomen. Ik ging weer bouwen en vertrouwen op mezelf, zonder gevalideerd te hoeven krijgen van een goeroe dat ik goed bezig was. Dat was niet meer nodig, dat wist ik zelf toch al.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za