Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom ik weer elke dag vlees eet



Sinds ik candida heb gekregen in 2009 ben ik me gaan verdiepen in voeding. Hierdoor heb ik veel aanpassingen in mijn dieet gedaan. Een van de veranderingen was dat ik bewerkt voedsel ben gaan vervangen voor verse producten. Op een gegeven moment at ik alleen nog maar verse groente en fruit met koolhydraten (pasta vooral), en wat kaas. Ik ging dus steeds minder vlees eten en ook verminderde ik mijn inname van kaas. Op een gegeven moment heb ik zelfs nog overwogen om veganistisch te worden. 

Gezondheid

Zoals ik al eerder verteld heb dacht ik dat ik koolhydraten, vezels en natuurlijke suikers nodig had om te kunnen functioneren. In een periode van 7 jaar heb ik nagenoeg vegetarisch gegeten. In deze tijd kreeg ik candida, ben ik 20 kilo aangekomen, werd ik depressief (compleet met suïcidale gedachtes), en was mijn hormoonhuishouding compleet van slag. Uiteindelijk begon ik me af te vragen of groente en fruit echt zo goed voor je zijn, aangezien ik al deze klachten had. En waarom ik er ook niet vanaf kwam, wat ik ook probeerde. 

Groente en Vlees 

Dat groente gezond is voor je was iets waar ik heilig in geloofde. Nooit heb ik hieraan getwijfeld, of onderzocht of dit wel echt zo was. Dat wil zeggen tot oktober vorig jaar. Rond die tijd ben ik gaan toetsen of dat wat ik in mijn jeugd geleerd heb met betrekking tot voedsel of dit wel waar is. Is groente wel zo goed voor ons EN is vlees werkelijk slecht voor onze gezondheid? Ik besloot dit uit te testen en begon weer meer vlees toe te voegen aan mijn dieet. Na een korte tijd elke dag vlees eten was het alsof de mist in mijn hoofd optrok en ik positiever in het leven stond. Hetzelfde gold voor het constante malen, oftewel in cirkeltjes denken. Dat verdween ook, terwijl ik daar normaliter veel last van had. Het enige wat er in die tijd veranderd was in mijn leven was mijn dieet. 

Geestelijk 

Voor geestelijke klachten wordt geadviseerd om naast therapie dagelijks te mediteren. Het is niet gebruikelijk mensen te wijzen op hoeveel effect hun dieet heeft op hun geestelijke welzijn. Hippocrates heeft een mooie uitspraak die volgens mij nu nog net zo waar is als 2300 jaar geleden

"Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding"


Dat voeding wel degelijk impact heeft op je geestelijke gezondheid erkent ook psychiater Georgia Ede. Zij is op onderzoek uitgegaan op welk onderzoek de richtlijnen omtrent voeding gebaseerd zijn. De richtlijnen waar de vertrouwde 'schijf van 5' en voedselpiramide op gebaseerd zijn. 

Therapie en Meditatie

Zelf mediteer ik al sinds mijn 16de af en aan, want echt veel baat heb ik er niet bij op langere termijn. Meestal voelde ik me tijdens de meditatie rustiger worden (of viel ik in slaap, dat is wel iets te ontspannen), maar wanneer ik weer opstond snelde alles terug en was het alsof ik niet gemediteerd had. Ook heb ik 2 jaar bij een therapeut gelopen en hoewel dit me heeft geholpen om jeugdtrauma's een plek te geven, was er een punt waarop ik ook niet verder kwam. Er zijn mensen die hun leven lang therapie blijven volgen omdat ze geestelijk eigenlijk het leven en de uitdagingen die op hun pad komen niet aan kunnen. Dat is iets waar ik veel weerzijn voor heb, en dus graag wil voorkomen. 

Sprongen Vooruit 

Zelf kan ik alleen maar zeggen dat toen ik weer dagelijks vlees ging eten mijn geestelijke gezondheid met sprongen vooruit ging. Wat me niet met therapie lukt, lukte me wel door mijn dieet te veranderen. Het malen en niet in slaap kunnen vallen door racende gedachtes stopte en ik ervoer een emotionele balans zoals ik die nog nooit ervaren heb. Het was wel heel toevallig dat ik dit ervoer op het moment dat ik mijn dieet veranderde. Dus besloot ik te kijken of er meer mensen waren die hetzelfde rapporteerde. En die vond ik en ook in grote getale! 

Het Milieu Aspect

Nu hoor ik sommige mensen denken "maar het eten van (meer) vlees is slecht voor mens, dier en milieu". Dan zou ik jou op je beurt weer willen vragen "waar haal je deze informatie vandaan?". EN waar hebben jouw informatiebronnen deze informatie verzameld? Zelf dingen onderzoeken is heel belangrijk wanneer je een eigen mening wilt vormen en niet zomaar iemand na wilt praten. 

Importeren

Een koe wordt hier grootgebracht op gras dat wij niet kunnen eten, en er is veel meer grond geschikt om dieren op te houden dan om groente te verbouwen (maar 4% is geschikt voor groente/fruitteelt, 14% voor vee). Koeien geven terug aan de aarde, terwijl het verbouwen van groente en fruit de aarde alleen maar uitput. Er is bovendien veel groente, fruit, en noten te koop dat we hier in Nederland helemaal niet kunnen verbouwen. Zelfs niet in energie vretende kassen waar we onze 'Hollandse' paprika telen. Avocado's, bananen, amandelen, et cetera worden elders verbouwd en hierheen verscheept. Helaas wordt er zo'n 33% van de verbouwde groente en fruit weggegooid - iets wat me al verbijsterde in mijn vegetarische tijdperk. En van de stukken groente en fruit die nog wél gegeten worden gooien we gigantisch veel weg, terwijl een koe bv compleet wordt gebruikt. Dan hebben we nog niet eens over de voedingswaarde van eten. Een stuk vlees heeft veel meer voedingswaarde dan bv een tros bananen. Dus als je kijkt naar de vervuiling per calorie en voedingswaarde wordt het al meteen een heel ander verhaal. 

Granen of Gras

"Ja maar granen en soja worden verbouwd voor jullie vlees!" Dit argument klopt deels, maar is behoorlijk misleidend. Vee krijgt namelijk voor een groot deel wat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Uiteindelijk is 77% toch echt voor menselijke consumptie. Overigens ben ik zelf van mening dat graan en soja net zo min in het dieet van een koe thuishoren als in een mens. Vandaar dat ik een voorstander ben van grasgevoerd rundvlees, liefst van een koe hier om de hoek. Ik weet waar mijn stukje vlees vandaan komt en dat deze koeien ook echt grasgevoerd zijn. Ik zie ze namelijk steevast lekker op het land grazen als ik een bezoekje breng aan de boer.
Lokaal en grasgevoerd

De rekensommetjes willen vlees graag in een kwaad daglicht zetten, maar daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende manieren van veehouderij. Het is sowieso goed om te weten waar je eten vandaan komt. Koop lokaal, want ja, het maakt wel degelijk uit waar je je vlees vandaan haalt. Wanneer je lokaal koopt heeft dit natuurlijk een veel minder grote impact dan wanneer het alsnog vanuit Zuid-Amerika of Australië moet worden geïmporteerd. Zoals kiwi's, bananen, et cetera... Wanneer er regeneratieve agricultuur toegepast wordt is de milieu impact vele malen kleiner.

Al met al is dit aspect dusdanig complex dat ik hier in een latere blog meer aandacht aan zal geven.
Peter Ballerstedt PhD heeft hier ook een hele goede lezing over gegeven. 

Ethisch

Dat is allemaal leuk en aardig Veerle, maar het is onetisch om vlees te eten. Daarop kan ik je zeggen dat wanneer je kijkt naar het aanbevolen dieet je eens af moet vragen hoe deze producten verbouwd worden. Voor het verbouwen van bijvoorbeeld granen wordt er een stuk leefgebied afgenomen van dieren en bij het omploegen van het land worden dieren die in de grond leven gedood. Dan is er nog het schrikbarende gegeven dat de aarde nog maar 60 oogsten kan geven. Zo erg hebben we haar namelijk uitgeput. Daarnaast wordt er gif gebruikt om de gewassen te beschermen tegen insecten. Niet alleen de insecten gaan hieraan dood, maar ook vogels, konijnen, muizen, vossen, hazen, en ik vergeet er vast nog tientallen te noemen. Daarna moet er geoogst worden. Wederom sterven hierdoor veel dieren. En dat gaat niet om een paar, maar om miljoenen per jaar. Oftewel indirect ben je alsnog verantwoordelijk voor de dood van duizenden dieren. Een andere verborgen vorm van dierenleed is het gebruik van bijen, om amandelbomen, avocadobomen, kiwi bomen, etc. te bestuiven. Tijdens dit proces sterven er bijen in grote getale, o.a. tijdens het transport per vrachtwagens. Alleen omdat het niet op je bord zichtbaar is, betekent niet dat er geen dierenleed was. Het is nu eenmaal zo dat onze (onnatuurlijke) manier van leven zorgt voor een zekere impact op het milieu. Uiteindelijk zijn we natuurlijk de enige dieren die überhaupt geplaagd worden door het ethische dilemma. Voor een leeuw is het namelijk niet eens een overweging om over te gaan op een smoothie van spinazie, amandelmelk, bosbessen, en bananen.

Biologische Groente

Wanneer je denkt dat groente met een biologisch keurmerk wel diervriendelijk is, dan kan ik je nu vertellen dat dat niet het geval is. Daar wordt koper als biologisch bestrijdingsmiddel ingezet. Als je nieuwsgierig bent welke impact het inzetten van koper heeft op ons als mens kan ik je deze video van harte aanbevelen

Het heeft een impact op de insecten, vogels, vossen, muizen ect. Naast het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen wordt er gebruik gemaakt van honden om knaagdieren te 'bestrijden'. Die video zal ik je besparen, want die is behoorlijk grafisch. De enige manier om dit (deels) tegen te gaan is een eigen moestuin aanleggen, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je alsnog dieren moet doden om iets over te houden om te kunnen eten. 

Conclusie

Voor mij voelt het natuurlijk aan om vlees te eten. Logisch, want vlees vormt al meer dan 300.000 jaar het leeuwendeel van ons dieet. Ik merk veranderingen in mezelf op en voel me er stukken beter door. Ook merkte ik op dat er dingen beter werden waarvan ik niet wist dat ze achteruit waren gegaan. Of dat pijntjes ineens weg waren bij mijn gebit, knie en pols. Ook heb ik tijdens mijn herstel van mijn operatie complimenten gekregen over hoe mooi en snel mijn wonden genazen. Het voelt voor mij mentaal en lichamelijk goed om grasgevoerd vlees bij mij in de buurt direct van de boer te eten. Ik weet waar mijn vlees vandaan komt, en ben elke keer dankbaar dat het stuk vlees me voedt en gezond maakt. Je bent een onderdeel van de kringloop van het leven (dat is niet alleen een disneyfilm citaat) en daar kun je niet uit onttrekken. Wel kun je kijken wat het meest ethische is voor mens, dier en milieu. Wat mij betreft is je eigen gezondheid echter het eerste waar je naar mag kijken. Je krijgt maar één lichaam en geest, wees er zuinig op!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za