Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe maak je Zelf een Aardingsmat ?

In dit blog wil ik het graag hebben over hoe je zelf een aardingsmat voor in bed kunt maken. In een tweedelige blogpost heb ik al geschreven over de gezondheidsvoordelen van aarden en ook de wetenschappelijke onderbouwing daarvan. Nu leek het me leuk een praktisch blog te schrijven over hoe je met weinig geld jezelf in de nacht kunt aarden.

Mijn eerste Aardingsmat

Mijn eerste aardingsmat heb ik aangeschaft bij Earthing Nederland, maar een aardingsmat om op te slapen was naast dat deze te klein was voor ons bed ook nog eens erg duur. Je betaalt zo rond de 200 euro voor een mat voor op een tweepersoonsbed. Dus ik ging op zoek naar alternatieven. Nu kun je ook een polsbandje dragen terwijl je slaapt, maar dat vond ik niet zo’n fijn idee.

Ik wil er namelijk zo min mogelijk last van hebben, en zo’n polsbandje is weer aangesloten op een snoer wat me onhandig leek wanneer je slaapt. Een aardingsmat zelf maken leek mij de juiste oplossing. In dit blog zal ik stap voor stap uitleggen hoe ik dit gedaan heb en met welke materialen. Niet alleen heb ik een aardingsmat voor mezelf gemaakt, maar ik heb er ook ééntje voor Boomer (onze hond) gemaakt. We hopen dat hij hierdoor wat rustiger zal worden, want ook hij aardt te weinig.

Een aardingsmat van horgaas

Om een aardingsmat te kunnen maken heb je een materiaal nodig dat goed geleidt. Koper en staal doen dit goed. Ik ben op YouTube op onderzoek uitgegaan en vond een video waar iemand een aardingsmat maakte van horgaas. Het was een uitdaging om horgaas te vinden wat van staal gemaakt is, aangezien het meeste horgaas van kunststof gemaakt wordt. Uiteindelijk vond ik een rol horgaas gemaakt van roestvrij staal voor 38,93 euro.

 Aardingsmat een tape ramp

Na het knippen van dit gaas was het duidelijk dat de randjes afgewerkt moesten worden, anders zou je jezelf continue prikken. Om dit op te lossen plakte ik er tape op (dat ik nog had, je zou bijvoorbeeld klustape kunnen gebruiken die zijn zo rond de 4 euro). Dit bleek niet voldoende, de randjes moesten ook omgebogen worden, zodat de scherpe kant de onderkant kon worden. Ook bleef het tape niet goed plakken, dus besloot ik de tape erop te naaien. Dit was wel wat werk, maar het werkte goed en het tape bleef nu goed zitten.

Grondpin

Heel lang hebben we zitten nadenken hoe we deze mat wilden aansluiten. Allereerst dachten we aan een grondpin, het probleem was echter dat we op zolder slapen. Ook leek het ons niet echt een groot succes om overal draden uit het raam te laten hangen. We wilden op kantoor ook geaard werken en beneden moest Boomer zijn mat ook aangesloten worden… Dus een aardingspin was verre van ideaal.

Verwarming

Na tegen dit probleem te zijn aangelopen bedacht ik me dat ik had gelezen dat de verwarmingsbuizen (mits niet geschilderd) ook aardend zijn. Dit hebben we uitgetest met een Earthing Multimeter, deze meters zijn speciaal gemaakt om te kijken hoe geaard je bent. Hiermee kun je ook testen of je aardingsproduct goed werkt. Het bleek dat de verwarmingsbuizen bij ons konden dienen als aardingselementen. Wanneer je de buis beet hield, ging je waarde direct naar 0, wat betekent dat je geaard bent.

De Aardingsmat aansluiten

Nadat de aardingsmat klaar was heb ik er een koperdraad op aangesloten (HANDSON installatiedraad VD, deze moet geschikt zijn voor aarding en 25 meter kost het 23,79 euro) en vervolgens het andere uiteinde om de verwarminsbuis gewikkeld. De aardingsmat ligt op de molton en daaroverheen ligt ons hoeslaken, zodat je niet direct op je aardingsmat ligt.

Doordat het hoeslaken van natuurlijk materiaal is, aardt dit nog steeds. Wanneer je met pyjama slaapt, zou ik wel direct op je aardingsmat gaan liggen, anders aard je denk ik niet voldoende. Bij Boomer hebben we echter de hoes die ik voor om de aardingsmat had gemaakt eraf moeten halen, want hierdoor aardde hij niet goed. We denken dat dit komt door zijn vacht. Hij heeft gewoon minder punten waar hij met zijn huid de aardingsmat aanraakt.

Conclusie

Het is veel werk om een aardingsmat te maken, maar het is een stuk goedkoper. In plaats van 200 euro voor een aardingsmat in bed en 84,90 euro voor de hond kwijt te zijn was ik in totaal 66,72 euro kwijt. Ik en de hond vinden het beide prima liggen en we worden zodoende goed geaard, en daar gaat het om.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za