De naam Rockefeller is zo ongeveer inherent geworden aan rijkdom, of als je een heel rijk iemand voor ogen hebt. Op zich logisch, als je ziet wat voor rijkdom deze familie heeft vergaard. Het boek Rockefeller Medicine Men, Medicine and Capitalism in America beschrijft nauwkeurig en voorzien van bergen bronnen hoe deze bijna oneindige geldkist is ingezet in de naam van filantropie, in dit geval het medische deel (onderwijs kreeg ook een mooie ‘make-over’ dankzij hun geldstromen).
Alternatieve geneeswijzen
We zijn anno 2023 geheel gewend geraakt aan het zorgsysteem met hun peperdure
apparaten, wegwerpcultuur, elitaire dokters, en natuurlijk de chemische
medicijnen met waanzinnige winstmarges. Je kunt het je bijna niet voorstellen,
maar dokters hadden ooit amper aanzien. Zeker niet de experimentele nieuwe
garde die met nieuwe, gevaarlijke technieken mensen wilden genezen. Mensen
vertrouwden hen vaak niet juist vanwege die experimentele methodes die meer
schade konden aanrichten dan de kwaal zelf (dat is nu amper veranderd op
sommige vlakken). Er werd daarvoor eeuwenlang met kruiden en andere methodes
gewerkt. Oftewel wat we nu “alternatieve geneeswijzen” noemen, dankzij een
langdurige propagandacampagne om de nieuwe richting als ‘reguliere geneeskunde’
om te dopen. Het is weer de wereld op z’n kop.
Trust The Science
De reden waarom die nieuwe manier van genezen zo werd gestimuleerd was dat er een wereld openging voor het grootkapitaal. Je kunt je vast voorstellen dat er veel meer handel zit in de chemische medicijnen en geavanceerde machines dan kruidenmengsels of tinctuurtjes. Om dat echter te bereiken moest er eerst worden beoogd dat mensen (blind) vertrouwen kregen in dokters en in de ‘medische wetenschap’ – bewust tussen haakjes, want deze term is bedacht om dat aanzien aan te wakkeren. Dokters uit de VS gingen en masse naar Duitsland om daar een opleiding te volgen, in die tijd het summum van gedegen medische opleidingen vanuit het moderne medische paradigma. Eenmaal terug in de VS werden er steeds meer medische instituten opgericht waar ze hun kennis in praktijk konden brengen, en andere mensen konden opleiden.
Vooral het Johns Hopkins komt vaak voor als een soort blauwdruk voor de rest
van de onderzoekziekenhuizen in de VS. Geen huis meer voor de zieken uit de
armere laag van de samenleving om verzorgd te worden (op kosten van de rijken),
maar een technologisch geavanceerde, experimentele omgeving met constant
vernieuwde technieken. Volgeladen met machines waar je een flink huis van kon
kopen. Daarvoor hadden ziekenhuizen natuurlijk grof geld nodig, aangezien de
kosten onmogelijk konden worden opgehoest door de gemiddelde bevolking, zeker
niet door de armeren. En wie had er grof geld?
Geld van God
Het lijkt erop in dit boek dat helemaal in het begin, eind negentiende eeuw, de rijken daadwerkelijk vanuit een (wellicht deels) altruïstische modus hun rijkdom wilde delen om de samenleving te verbeteren. Carnegie uitte dat in zijn ‘gospel of wealth’, waarin hij sprak over meer rijkdom dan hij zou kunnen opmaken, vrij duidelijk: “de man die sterft in zulke rijkdom sterft in schande” [eigen vertaling]. John D. Rockefeller had diezelfde tendens en richtte verschillende stichtingen op, waarvan de bekendste The Rockefeller Foundation is geworden. Zijn semichristelijke opvoeding leek hierbij een motor te zijn geweest, al claimde hij dat er geen excuus voor armoede was. Met hard werken kon je rijk worden. Als dat zo was, zouden alle mijnwerkers miljonair zijn. Hij zei tevens dat hij zijn rijkdom van God had gekregen. Dat je zo’n rijkdom niet op een christelijke manier kan vergaren, werd even genegeerd blijkbaar.
Gates
We kennen nu Bill Gates als de gulle gever aan allerlei medische instellingen,
alles om de mensheid te genezen. Blijkbaar een familietrekje, want zijn opa was
een groot deel van zijn leven werkzaam bij de Rockefeller Foundation en andere
takken van ‘filantropie’. Hij werd ingeschakeld omdat John D. Rockefeller
vanwege zijn gezondheid niet alles meer kon overzien (hij kreeg soms wel 50.000
verzoeken per maand binnen!). Frederick Gates beheerde in eerste instantie de financiën
bij de Baptistische kerk. Nu schoof hij bij Rockefeller met miljoenen dollars rond,
en heeft decennialang het medische systeem hervormd door het beheer van
gigantische geldstromen. Zijn christelijke wereldbeeld verschoof ondertussen
mee van Baptisme naar Wetenschapisme.
Zijn ideeën over het bedrijfsleven waren verder behoorlijk tekenend. Hij noemde
vakbonden egoïstisch, pervers, en gewelddadig. Zijn gevoel voor humor is in
ieder geval duidelijk, aangezien hij Rockefeller senior schreef hoe het volk
beteugeld moest worden in diens macht, want “de stem van het volk behelst een
roekeloze hebzucht die beslag legt op andermans eigendommen” [eigen vertaling].
Hilarisch.
Uiteindelijk heeft Frederick Gates zijn kapitaal vergroot door de investeren in
het bankwezen waar de gates familie hun fortuin mee maakte. Oh geloofde je echt
dat Bill Gates zomaar een jongeman was die begonnen is in zijn garage, noest
ploeterend op een computersysteem dat we zouden kennen als Windows? Sorry!
Filantrokapitalisme
Persoonlijk ben ik wat sceptischer over de daadwerkelijke beweegredenen om
zoveel geld te steken in ‘gezondheidszorg’ helemaal aan het begin. Zeker als je
ziet hoe die absurde rijkdom van (John D.) Rockefeller in korte tijd is
opgebouwd lijkt het erop dat winst maken en een monopolie opbouwen eveneens
factoren waren. De schrijver noemt dit overigens wel, en deelt de verbazing dat
er vooral werd gespendeerd aan onderzoek en ontwikkeling van chemische
medicijnen en medische machines, in plaats van verbetering van de
werkomstandigheden en de financiële status van hun werknemers. Loonslaven dekt
de lading beter, want er was volop ondervoeding door armoede, en mensen werden
als wegwerpproducten gezien. Deze Tayloristische bedrijfscultuur zorgde nu
eenmaal voor de hoogste winsten.
Eigen Schuld Dikke (Tumor) Bult
Zulke ideeën rondom het financieren van de medische machine waren overigens
tegen het schrijven van dit boek (jaren 1970) nagenoeg ongewijzigd. Het NCI in
de VS besteedde in 1975 17% van hun budget aan onderzoeken naar oorzaken van
kanker vanuit de leefomgeving, terwijl de directeur stelde dat 90% van alle
kanker gerelateerd is aan de leefomgeving. Dus de houding van de industriëlen
om hun werknemers het minimale te betalen en te laten werken in ongezonde
omgevingen heeft dusdanig doorgewerkt dat er decennia later nog steeds vooral geld
wordt gestoken in farmaceutica en technologie. Je kunt nu eenmaal geen geld
verdienen aan dieetveranderingen, en het verbeteren van werkomstandigheden. Ophogen
van lonen kost je zelfs geld.
De gigantische schade door ongezonde werkplekken en werken met toxische
materialen wordt simpelweg gezien als ‘sociale kosten’. Door de oorzaak van het
medische probleem enkel IN het lichaam te zoeken, is de patiënt vervolgens steevast
zelf schuldig. Hij is zogenaamd geheel verantwoordelijk voor zijn slechte
gezondheid.
Systeem van Schroefstik
Zoals gezegd zijn we nu gewend aan dit medische systeem. Daar hoort natuurlijk
ook de gigantische verzekeringszwendel bij. Weliswaar is dit een boek over de
situatie in de jaren 1970 en in de VS, maar laten we niet doen alsof het hier in
Nederland veel anders of beter is. De kosten zijn gigantisch gestegen, zowel
voor medicijnen als behandelingen, juist omdat het toch verzekerd wordt. De
inmenging van de staat hierin was desastreus, wat vanuit het bedrijfsleven werd
aangemoedigd omdat zij dan minder kosten hadden aan zieke werknemers. Dus “de
onafhankelijkheid van het individu moet ondergeschikt worden gemaakt aan het
grotere goed” [eigen vertaling].
Als werknemers sta je verplicht grote sommen geld af, en jij moet daar bovenop
nog eens zelf een zorgverzekering afsluiten. De Staat verplicht je dus om een
contract af te sluiten met een private onderneming met winstoogmerk, die dicteert
hoe jij jezelf gezond houdt en jezelf bij ziekte of letsel geneest. Deze
bizarre constructie zou zo uit een brief van oom Schroefstik aan zijn neefje
Galsem kunnen komen.
Medische Foutjes
In 1974 werden er volgens Dr. Charles Lewis ongeveer 2,4 miljoen onnodige
operaties uitgevoerd in de VS, met een dodental (onnodig dus) van 11.900 met
een kostenpost van 3,9 miljard dollar. Dat zijn enkel doden bij operaties.
Doden door medicijngebruik zijn even schrikbarend. Op dit moment gaan er elk
jaar 250.000 mensen dood aan ‘medische fouten’ in de VS, wat het de derde
doodsoorzaak maakt daar. In Nederland sterven er zo’n 17.000 tot 20.000 mensen perjaar.
Dat het systeem verre van optimaal is lijkt me dus een understatement van de
eeuw.
Rockefeller Medicine Men las ik vlak na het lezen van De Gevaarlijkste Dr op
Aarde wat een nog grimmiger beeld schets.
De medische wereld is een gigantische inkomstenbron geworden, en een mooie manier om mensen armer te maken (wat doorgaans gepaard gaat met ongezondheid). President Carter schatte namelijk al dat veel Amerikanen een maand per jaar werkten om het medische systeem in stand te houden. Absurd, als je ziet wat je er voor terugkrijgt…
Het Medische Monster
Het boek schrijft al over bedragen die je niet voor mogelijk houdt, die door De
Staat werden uitgegeven aan ‘research’. Want zoals ook in De Gevaarlijkste Dr op Aarde te lezen is,
gaat het vooral om onderzoeken van nieuwe medicijnen. Daar zitten die heerlijke
winsten immers op. De Staat is inmiddels een grotere sponsor geworden van deze
machine dan de stichtingen. Oftewel het geld dat je dwangmatig afdraagt wordt
ingezet om andere mensen rijk te maken over jouw rug. Het perverse is nog dat
veel van die medicijnen worden uitgetest op mensen in de meest kwetsbare laag
van de bevolking, die geen toegang hebben tot de betere medische faciliteiten.
Conclusie
Rockefeller Medicine Men is een goed gedocumenteerd boek als je meer wilt weten
over het ontstaan van ‘foundations’ an sich, met in het bijzonder de
Rockefeller Foundation. Niet alleen het ontstaan wordt belicht, maar zoals
gezegd ook het systeem dat daarmee werd opgetuigd waar de medische bedrijven
woekerwinsten konden maken met ‘investeringen’ vanuit weggeroofd belastinggeld.
Het is soms wat droog, want daar is het nu eenmaal de materie voor, maar het
leest goed weg.
Zelf probeerde ik sowieso al zo min mogelijk bij de dokter te zitten. Na het
lezen van dit boek werd ik vooral gesterkt in deze houding. Het is een door en
door corrupt systeem dat enkel draait op het behalen van zoveel mogelijk winst
zonder de gezondheid van ons in acht te nemen. Kijk naar de mindset van de
mensen achter het geld, dan weet je dat dit geen pessimistische kijk is. Gewooneconomie 1.0.
Reacties
Een reactie posten