Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe Start je het Carnivoordieet?




Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook. Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter!
Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉 

Transtitie

Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet, zodat mensen konden leren van onze fouten. Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige dieet op het carnivoordieet. Dit zorgt bijna altijd voor problemen. Deze zijn bij sommige mensen gelijk merkbaar en bij andere kunnen die ineens na een half jaar of nog later de kop op steken. Vroeger of later gebeurt dit bij veel mensen, aangezien de meeste mensen geen tot zeer weinig vlees in hun dieet hebben en heel veel groente eten.

Te Kort

Uiteraard snap ik dat mensen enthousiast zijn na het horen van alle positieve verhalen van mensen die hun gezondheid verbeterd hebben op het carnivoordieet. Dan wil je gelijk in één keer starten om zo snel mogelijk deze voordelen te ervaren. Helaas waarschuwen weinig mensen dat het voor veel mensen onverstandig is van de ene op de andere dag over te stappen. Vaak zijn de mensen die op sociale media het carnivoordieet aanprijzen gelieerd aan bedrijven die supplementen verkopen, en is het carnivoordieet het parapluproduct dat ze verkopen. Hoewel het carnivoordieet in mijn optiek voor ons mensen de beste manier is om optimaal opneembare voedingsstoffen binnen te krijgen, hebben we allemaal op een andere manier ons lichaam verziekt. We ondervinden daardoor verschillende problemen wanneer we radicaal ons dieet omgooien. Dan raken mensen gefrustreerd en zijn ze geneigd het carnivoordieet de schuld te geven van hun falen.

Challenges

Wanneer ik carnivoor challenge voorbij zie komen op sociale media, bijvoorbeeld om één maand lang het carnivoordieet uit te proberen, frustreert me dat enorm. Om meerdere redenen vind ik het onverstandig om hieraan mee te doen, en vind ik het onverantwoord dat mensen (die zeggen dat ze expert zijn op het gebied van dit dieet) dit initiëren. Het suggereert dat het carnivoor een modegril is, een tijdelijke interventie, in plaats van een helend dieet voor de langere termijn.
Daarnaast vind ik het onverstandig te zeggen dat iedereen in één keer over kan stappen op een ander dieet. Iemand die van een nagenoeg plantaardig dieet afkomt (zoals ik) heeft een veel langere periode nodig, dan iemand die veel vlees eet en groente niet lekker vindt. Ook de mensen die het standaarddieet volgden, doen er goed aan een lange transitieperiode in te plannen en je niet in een korte challenge te storten. 

Simpelweg is één maand niet genoeg om te zien of je baat hebt bij het dieet. Bij mij merkte ik na een jaar dat er steeds meer dingen geheeld waren, en bij jaar twee waren er weer nog meer dingen geheeld. Je lichaam heeft de tijd nodig om te helen en dit gaat niet over één nacht ijs. Geef bovendien je darmen en microbioom de tijd om zich aan te passen! 

Het is moeilijk vol te houden

Wanneer mensen snel overstappen gebeurt het vaak dat ze het niet volhouden om voor een lange tijd strikt carnivoor te eten. De omschakeling is erg groot voor je lichaam, geest, en je sociale leven. Dus als je de grootste kans van slagen wilt hebben, is de weg naar volledig carnivoor eten net zo belangrijk als een lange tijd strikt carnivoor te eten. Dan kan jij en je omgeving ook wennen aan de omschakeling, en kun je je voorbereiden dat je veel minder—of zoals in mijn geval praktisch nooit meer—uit eten gaat.

Strikt Carnivoor

Zelf ben ik van mening dat mensen één jaar strikt carnivoor zouden moeten eten. Dat houdt in dat je die gehele tijd geen groente, fruit, granen, koffie, olie, kruiden, noten, zaden et cetera eet. . Dus GEEN plantaardig materiaal. Dan kun je pas zien wat het dieet doet. De ervaring leert dat veel mensen het dieet niet volhouden wanneer ze in één keer klap overstappen. Niet alleen heeft je lichaam moeite om te veranderen van energie halen uit suiker naar energie halen uit vet, het is ook lastig om al dat “lekkers” te laten staan. Het is vaak te veel om in één keer over te gaan. Mensen hebben het gevoel dat ze zoveel op moeten geven, en wanneer ze niet snel resultaten zien, geven ze het dieet op en geven het de schuld van eventuele problemen.

Afvallen

Er zijn helaas veel mensen die het dieet starten met de verkeerde verwachting en einddoel. Ik heb het over mensen die het carnivoordieet volgen om af te vallen. Ik kan uit ervaring vertellen dat ik niet afgevallen ben op het carnivoordieet. (Al zegt gewicht niets over hoeveel vet je hebt, dan kun je beter jezelf meten of het afmeten aan hoe je kleding zit.) Inderdaad had ik wat meer vet nadat ik het carnivoordieet een paar maanden gestart was. Dit stagneerde wel, ik bleef dus niet aankomen en ben niet dik geworden. Persoonlijk was het voor mij te verklaren waarom dit gebeurde. Ik kwam van een vegetarisch dieet, waarbij ik ook nog eens 20 à 23 uur vastte op een dag. Dus ik at lange tijd niets, en als ik at voedde ik mijn lichaam niet. Geen wonder dat toen ik het vasten losliet en volledig carnivoor ging eten, mijn lichaam de tekorten ging aanvullen.

Start dit dieet niet enkel om af te vallen, omdat je hebt gehoord dat mensen ervan afvallen. Dat kan zeker, maar hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Zeker vrouwen, oftewel de groep met een obsessie om steeds dunner te worden, hebben moeite om af te vallen op dit dieet. Bij mannen gaat het vaak heel snel juist (ik weet het, het leven is niet eerlijk).

Bedenk wat je belangrijk vind

Bedenk dus goed waarom je dit dieet gaat volgen. Voor mij was dit voor mijn gezondheid, en dat zou voor iedereen de hoofdreden moeten zijn. Bij mij was het vooral mijn mentale gezondheid, ik was depressief en had suïcidale gedachtes.  Dit alles was binnen 2 weken compleet weg toen ik weer vlees ging eten. Dit is nog steeds voor mij nog de hoofdreden dat ik het carnivoordieet volg, naast alle lichamelijke problemen die opgelost zijn. Dat mijn lichaam inderdaad sneller heelt, werd bevestigd door een arts, die bij de nacontrole van mijn operatie helemaal verbaasd was over het vergevorderde genezingsproces.

Lange termijn denken

Op dit dieet, zoals eigenlijk alles in het leven, moet je een lange adem hebben. Elk probleem waar je tegenaan loopt moet je proberen het hoofd te bieden. Wat ik heb gezien is dat veel mensen vooral problemen hebben met hun gal en darmen. Deze problemen zijn niet zomaar in één keer opgelost. De meeste van ons lopen al decennia rond met deze problemen. Ikzelf heb al van kinds af aan last van mijn darmen, en dit is iets waar ik na 4 jaar op het carnivoordieet nog steeds aan het verbeteren ben. Ook mijn gal is een aandachtspunt, al kan ik nu al vele malen beter vet verteren dan in het begin. Dus bij beide organen heb ik al winst behaald. Dat moet ik mezelf ook blijven voorhouden, want natuurlijk zou ik willen dat het nu al helemaal gezond zou zijn. Wees juist blij met de kleine overwinningen en schrijf ze op, voor wanneer je het even allemaal niet meer ziet zitten. Als je op het punt staat om alles te laten varen. Die successen teruglezen helpt je erdoorheen, en dat je op koers blijft. Het carnivoordieet zorgt er namelijk voor dat je lichaam niet nog verder beschadigt, maar het lost niet magischerwijs je darmproblemen in een paar weken op. Iedereen die dit wel beweert, liegt en/of probeert je wat te verkopen.

Geen Magische Pil

Zoals gezegd merk ik veel verschil met toen ik plantaardig at en nu. Mijn darmen gaan vooruit, hetzij langzamer dan ik zou willen. Veel mensen met darmproblemen die al lang spelen, in mijn geval al 38 jaar, zijn daar niet binnen een paar maanden vanaf. Ook hebben ze vaak meer hulp nodig dan dat een dieet kan bieden. Het gebruik van castorolie kan bijvoorbeeld een strategie zijn die je hierbij kunt inzetten. Het carnivoordieet is dus geen magische pil. Bij veel mensen zijn er zoveel dingen beschadigd op celniveau, dat je niet kan verwachten dat je binnen een week, maand, jaar, 5 jaar helemaal “genezen” bent. Ook zijn er andere factoren die bijdragen aan de slechte staat van onze gezondheid, zoals degeneratie (je genen die verzwakt zijn over de generaties), elektromagnetische straling (EMF), aarden, te weinig zonlicht, parasieten, en farmaceutische middelen.

Sommige van deze dingen kunnen we zelf veranderen, maar er zijn ook dingen waar we geen controle over hebben.

Lees je goed in

Er zullen veel mensen in je omgeving zijn die dit een extreem en gevaarlijk dieet vinden. Informeer jezelf en bezorgde mensen dat de beweringen die gedaan worden met betrekking tot het eten van vlees, groente, fruit, granen, vetten, et cetera ongegrond zijn en laat je vooral niet van de wijs brengen.

Samengevat

Wanneer je met het carnivoordieet start, zorg ervoor dat je rustig overstapt. Neem je tijd. Geef je lichaam, en je darmen in het bijzonder, de kans te wennen aan je nieuwe manier van eten. Je kunt wel de granen en zadenoliën gelijk schrappen, maar met groentes moet je voorzichtig zijn. Wanneer je in één keer groentes schrapt kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met oxalaatdumping en dat is geen pretje! Wees geïnformeerd en laat je niet van de wijs brengen door mensen in je omgeving die het gevaarlijk vinden dat je veel rood vlees eet, maar informeer ze dat het juist gezond is. Als je wilt mag je mijn artikelen hierover met hen delen. Wees niet bang om je lichaam te ondersteunen waar je kan met supplementen (voor een korte tijd en ALLEEN wanneer je tegen problemen aanloopt), castorolie, aarden enzovoorts. je lichaam kan alle hulp gebruiken die je het kan bieden.  Wees bovenal geduldig, je lichaam gezond krijgen gaat niet over één nacht ijs.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za