Doorgaan naar hoofdcontent

Wat doet één jaar Carnivoor dieet met je?


Ik had maanden van onderzoek naar dit dieet achter de rug voordat ik begon in januari 2020 en heb twee maanden besteed aan het opbouwen naar dit dieet. Januari was voor mij de deadline om er echt mee te beginnen. Ik had namelijk geconcludeerd na maanden van onderzoek dat herstellen op dit dieet goed en snel zou moeten gaan. En aangezien ik in januari geopereerd zou worden, leek dit me een goed punt om te starten. Het leek me goed om te kijken of mijn hypothese ook zou kloppen. Deze blog zal gaan over wat mijn ervaring is nu ik één jaar Carnivoor ben.

Lekker eten

Op 1 januari besloot ik geheel carnivoor te gaan eten, wat voor mij geen opgave was, want ik heb altijd al van vlees gehouden. Kaas, melk, boter en yoghurt gingen er tevens goed in altijd, dus deze stonden ook op het menu. In dat opzicht was het voor mij dus geen lastige opgave. Wat ik wel een uitdaging vond was om zoetigheid (link) te laten staan. Dit is toch één van mijn valkuilen, maar ik weet ook van mezelf dat wanneer ik iets besloten heb, dat ik er dan echt voor ga. 

Smaakverandering

In het afgelopen jaar heb ik af en toe wel iets op wat “niet carnivoor” is. Hierbij moet je denken aan een stukje gedroogde appel met kaneel, een klein handje frambozen en aardbeien uit de tuin. Dit alles was zeer sporadisch. Bij één verjaardag at ik een klein stukje huisgemaakte appeltaart, die ik overigens niet helemaal opat. Dit was vroeger mijn favoriete taart en helemaal als het zelfgemaakt was. De reden dat ik het niet meer interessant vond om te eten had niets met de kwaliteit van de taart zelf te maken. Waar ik vroeger appeltaart heerlijk vond, deed het me nu helemaal niets meer. Ik merkte dat mijn smaak heel erg veranderd was, na twee maanden alleen dierlijke producten te hebben gegeten. Voor de duidelijkheid: ik vond de taart niet vies en niet lekker. Het smaakte voor mij gewoonweg niet meer.

Positiever in het leven

Een van de grootste veranderingen die kwam met het volgen van dit dieet was wel de innerlijke rust die het mij verschafte. De suïcidale gedachten die me al jaren tergde waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Het eindeloos malen en de negatieve gedachtes waren daarnaast minder prominent aanwezig in mijn leven. Ik merkte dat ik dingen beter van mezelf af kon zetten en ervaarde een innerlijke rust die ik nog nooit voor elkaar had gekregen. Zelfs niet door dagelijks een uur (link) te mediteren, wat ik jaren gedaan heb. De innerlijke rust was iets wat me compleet verraste. Ook het feit dat ik snel in slaap kon vallen. Wanneer mijn hoofd het kussen raakte viel ik nu in slaap in plaats van dat ik uren aan het malen was. Ik voelde een berusting en een vrede met hoe mijn leven is, zoals ik die nooit eerder had ervaren. Er waren lange momenten waarop ik volstrekt tevreden was.

Minder honger

Wat ik ook merkte was dat ik minder trek had tussendoor. Er was geen suikerdip meer, dus mijn energie was ook zeer stabiel. Hierdoor had ik ook veel minder last van impulsen om wat tussendoor te eten. Mijn gedachtes waren niet heel de tijd meer bij eten. Hiervoor dacht ik vaak al terwijl ik aan het eten was aan het volgende tussendoortje of maaltijd. Met het carnivoor dieet regeert eten niet meer mijn leven. Ik geniet wanneer ik aan het eten ben, maar ik leef niet meer om te eten.

Complimenten

Tijdens het herstellen van mijn operatie in januari had ik geen last van ontstekingen. Ook genazen mijn wonden snel. Op het moment dat er voor de eindcontrole (6 weken na de operatie) weer foto’s van mij gemaakt werden in de kliniek werden gaf de vrouw die de foto’s nam mij complimenten over hoe mooi mijn wonden al genezen waren. Normaal gesproken, zo werd mij verteld, waren de wonden nog felrood. Ze was erg verbaasd over het feit dat het er bij mij al zo mooi uitzag. Of dit door het dieet komt is natuurlijk niet te bewijzen. Wel zijn er veel anekdotes van anderen dat er minder snel ontstekingen ontstaan en letsel sneller heelt. 

Zwartgallig

Als van kinds af aan heb ik problemen met het eten van vet eten. Ik werd er misselijk van en een aantal jaren geleden had ik een galaanval (toentertijd had ik geen idee wat ik ervaarde). Wel merkte ik toen dat als we olie uit ons dieet schrapte de pijn wegtrok. Nu is dit natuurlijk geen oplossing, en je gal zit er niet voor niks. Helaas sta ik niet alleen in problemen met de gal, heel veel mensen hebben hier last van. Bij velen van hen wordt het zelfs zo erg dat ze hun gal laten verwijderen. De problemen met de gal ontstaan doordat we te weinig dierlijk eten. In het Engels heb je een mooie uitspraak “use it or lose it. Wanneer er te weinig vet in het lichaam komt, dan stroomt de gal niet door en dikt het in. Wanneer je echt lang niet vet genoeg eet ontstaan er zelfs galstenen.

Zurig

Na een paar maanden besloot ik mijn vet op te voeren, en dat heb ik geweten. Na die maaltijden werd ik standaard misselijk. Dit is één van de symptomen van een gal die niet goed werkt. Dit samen met dat mijn maagzuur waarschijnlijk te laag was zorgde voor de misselijkheid. Nu ben ik bezig mijn gal weer werkzaam te krijgen en het maagzuur omhoog te krijgen. Dit is een proces, en is waarschijnlijk niet na een paar maanden al opgelost. Helaas kan dat jaren duren. Ik heb dit probleem namelijk ook met jarenlang verkeerd te eten veroorzaakt. Gelukkig merk ik dat ik stukje bij beetje vetter kan eten zonder misselijk te worden, dus er zit verbetering in.

Toilet bezoeken

In het begin ging ik niet dagelijks naar het toilet en als ik het over zou mogen doen, dan zou ik een langere transitieperiode doen naar het carnivoordieet. Twee maanden was eigenlijk een te korte periode van overbrugging naar volledig carnivoor. Achteraf had ik er een jaar voor uit moeten trekken. Voornamelijk om mijn lichaam de kans te geven om zich goed aan te kunnen passen. Naast dat de oxalaatdumpingen niet prettig zijn, was het ook geen pretje om in het begin naar het toilet te gaan. Na een half jaar stabiliseerde dit zich en heb ik een betere en regelmatigere stoelgang dan ooit ter voren. Dit bewijst, maar weer dat we geen vezels (link blog) nodig hebben om goed naar het toilet te kunnen gaan. Sterker nog: mijn stoelgang is nog nooit zo goed geweest. Als kind had ik last van verstopping en kon ik lastig naar het toilet, dat was echt een hel. Nu loopt het allemaal gesmeerd, wederom iets waaruit blijkt dat mijn lichaam goed reageert op dit dieet. 

Zout

Door de (te) snelle transitie naar het carnivoor dieet raakte mijn mineralen ook uit balans. Hierdoor kreeg ik kramp in mijn kaak. Het toevoegen van magnesium bleek niet de oplossing. Het hielp ook niet mee dat ik eerst de verkeerde Magnesium ging supplementeren, namelijk Magnesium Citraat. Deze magnesium is eigenlijk meer geschikt om als laxeermiddel te gebruiken. Magnesium glycinate bleek geschikt te zijn voor de spieren. Ook las ik dat een bad met Epsom zout zou kunnen helpen. Helaas was de mineraal balans nog steeds niet goed, want de kramp in mijn kaak verdween niet helemaal. Gelukkig las ik in die tijd het boek The salt fix geschreven door Dr James Dinicolantonio. Hierin stond dat we als mens veel te weinig zout eten als modern mens. Door middel van wetenschappelijk bewijs en de geschiedenis zet hij uiteen waarom zout zo onontbeerlijk is voor ons als mens. Dus ik besloot hierna om meer zout toe te voegen aan mijn eten. Dit bleek voor mij hetgeen te zijn wat ontbrak, want het werkte. Sinds ik mijn zoutinname heb verhoogd is de kramp in mijn kaak geheel weg getrokken. 

Ziek

Ook ben ik in het gehele jaar dat ik carnivoor gegeten heb niet ziek of verkouden geweest. Terwijl ik in december 2019 een paar weken flink ziek ben geweest en dat ik dit nog een paar weken flink gevoeld heb. Echter, nadat ik in januari volledig carnivoor ben gaan eten heeft alle griep en verkoudheid me links laten liggen. Of dit enkel en alleen met het carnivoordieet te maken heeft, dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Toch vond ik het bijzonder genoeg om hierbij te vermelden. 

Sterker gebit

Verder merkte ik veranderingen op met betrekking tot mijn gebit. Nu heb ik altijd al een sterk gebit gehad, waar ik heel dankbaar voor ben. Toch ging deze achteruit in de periode dat ik weinig dierlijke producten at. Mijn tanden werden transparanter en ik kreeg tandvlees problemen. In het jaar dat ik nu carnivoor ben voelen mijn tanden sterker aan, ook heb ik minder tandplak en voelen mijn tanden schoner aan. De pijn die ik ervaarde door ontstoken tandvlees is nu geheel weg. Mijn tanden voelen sterker aan nu vlees weer op het menu staat. Dit alles zou niet als een verrassing moeten komen aangezien Weston A. Price hier al over schreef in 1939 in zijn boek Voeding en fysieke degeneratie. Ook Ramiel Nagel zet in zijn boek “Cure Tooth Decay : Heal and Prevent Cavities with Nutrition” dit goed uiteen.

Conclusie

Eigenlijk is voor mij de conclusie heel simpel. Dat was het eigenlijk al vanaf het moment dat ik geestelijk zo vooruitging en mijn depressie wegtrok als sneeuw voor de zon. Ik ben door mijn ervaring en door alles wat ik gelezen heb ervan overtuigd dat dit het dieet is wat het beste bij me past. Dit betekent niet dat ik voor de rest van mijn leven niets anders dan dierlijke producten zal eten. Ik zal heus nog wel eens af en toe kruiden toevoegen aan mijn maaltijd of frambozen eten. Maar dit zal als een extraatje zijn en niet dagelijks. Granen en oliën zijn in ieder geval dingen die mijn maaltijd zal verbannen. Ik ben ervan overtuigd dat wij als mens niet zonder (grasgevoerd) vlees kunnen. Dit heb ik zelf ervaren, en met mij honderden andere mensen. Mentaal en lichamelijk gaat het nu zoveel beter met me dan in de jaren dat ik mezelf vlees aan het ontzeggen was. Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za