Doorgaan naar hoofdcontent

Recept: Rauw Gemarineerd Rundvlees

Rauwdouwers

Volgens sommige mensen moet je al het vlees rauw eten, en aten we ooit zo’n triljoentriljard jaar geleden ook alles rauw. Aangezien ik alles in twijfel trek, neem ik vooral dat laatste voor lief. Wel merk je dat vlees anders door je lichaam wordt verwerkt en het anders ‘landt’. Dit kan zeker een indicatie zijn dat je lichaam het liever rauw binnen krijgt. Maar ja, côte de boeuf van barbecue of een burger uit de pan met een lekker knapperig korstje is net te lekker om helemaal te laten liggen. Tja…

De laatste tijd proberen we echter toch wat meer rauw rundvlees te eten, en wel in de vorm van dit gerecht. Het vlees wordt van ter voren met een marinade bereidt. Deze marinade zorgt ervoor dat het vlees deels wordt afgebroken (en malser wordt). Normaliter bak je het daarna, wij dus niet.
Vooral in de zomer is dit goed te doen, aangezien het een koel gerecht is met een frisheid waar je “u” tegen zegt.

Wij maakten dit gerecht eerst met biefstuk, maar dit liep wel aardig op in de kosten. Dus we besloten het te proberen met bieflappen, deze zijn wat stugger, maar wanneer het lang genoeg laat marineren, wordt het vlees supermals.

Hier volgt hoe je dit gerecht maakt.

Ingrediënten

- 500 gram mager rundvlees

- 20 cl mango/ananas sap
- 2 theelepels limoensap
- 2 eetlepels azijn
- Boter naar smaak

Recept

Marinade Voorbereiden

Maak een marinade klaar in bijvoorbeeld een klein glaasje. Wij gebruiken mango-ananassap, omdat beide vruchten een enzym bevat dat eiwitten afbreekt. Mango’s worden gebruikt in gerechten om (onder andere) die reden. Wij vinden mango ook heel lekker dus dat is mooi meegenomen. Verder heeft azijn hetzelfde soort effect. Ze noemen het vaak garen, wat het niet is, maar het vlees gaat wel een proces door. Limoensap wordt vaak toegevoegd om het vlees malser te maken maar tevens te ontdoen van bacteriën. Of dat nodig is en werkt, weet ik niet. Het zorgt echter wel voor een extra smaakje.

Je kunt qua azijn net als met het fruitsap natuurlijk variëren bij het leven. Denk aan een goede balsamico, vijgen-dadelazijn, appelciderazijn. Ieder geeft zo zijn eigen smaak af aan het vlees uiteindelijk.

Verder kun je nog denken aan het toevoegen van garnalenpasta en/of vissaus, of experimenteren met ‘brin’ (vocht dat je hebt als je groentes fermenteert). Kimchi brin of dat van asperges geeft natuurlijk een totaal andere smaak.
Qua hoeveelheden ben ik altijd heel slecht. Het mangosap moet in ieder geval wel het hoofdbestanddeel zijn. Meestal dus 3/5 van het uiteindelijke glaasje met marinade. Verder doe ik maar wat, sorry!

Vlees Voorbereiden
Handigst is om het vlees te marineren in een diep bord, een soep- of pastabord bijvoorbeeld. Anders loopt de marinade van je bord.
Gebruik mager vlees hiervoor, het liefst met zo min mogelijk taaie stukjes. Uiteraard is het heerlijk met bijvoorbeeld biefstuk of bavette, maar uit prijsoverweging maken we het nu vaak met bieflappen die minder dan de helft kosten. Het leven wordt al duur genoeg gemaakt tegenwoordig…
Zelf knip ik meestal vlees, dat gaat een stuk sneller dan snijden. Bij dit gerecht is het zaak om zo dun mogelijke reepjes te knippen, zodat het al malser aanvoelt dan bij grote bonken vlees.
Giet de marinade over het vlees en kneed dit er goed in. Na het marineren dek je het bord af. Wij doen dat met een ander diep bord dat we uiteindelijk gebruiken om uit te eten. Als het maar afgedekt is zodat die vieze vliegen er niet bij kunnen. Of je brutale kat of hond. Laat het vlees zeker een paar uur marineren. Misschien is het nog lekkerder als je het een dag van tevoren maakt. Geen idee, zo lang heb ik het nog niet gedaan. Ik maak het meestal in de ochtend als we het ’s middags eten.

Klaar…?
Dit gerecht kun je heel simpel houden of juist versieren met allerlei smaakmakende toeters en bellen. Ikzelf ben nogal van de uitgesproken smaken omdat mijn geur niet best is. Veerle houdt dit gerecht juist simpel. Bij haar is het enkel een kwestie van wat boerenboter in blokjes erbij snijden, en wat stukjes Parmezaanse kaas. Denk aan zo’n 30 a 40 gram boter.

Dit betekent niet dat ze sneller kan eten, want ze moet toch wachten op mij. Ik ga namelijk helemaal los:
Boter smelt ik, en ik voeg een eetlepel roomkaas bij totdat er een saus ontstaat. Ondertussen voeg ik nog smaakmakers toe aan het vlees. Een flinke eetlepel kimchi in kleine stukjes gesneden, en twee geraspte augurken. Verder sumak, chipotle, en gerookt zout. Als de boter gesmolten is en vermengd is met de roomkaas tot een gladde saus gaat die over het vlees. Goed roeren en – eindelijk! - klaar.

In principe kun je natuurlijk van alles toevoegen aan dit gerecht. Groente (ingemaakt of anderzijds), geraspte oude kaas, en/of een rauwe eidooier zoals bij tartaar.

Eet Smakelijk!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za