Doorgaan naar hoofdcontent

Hypermobiel wat is dat?


Vaak Vallen

Als kind viel ik erg veel. Ik ging namelijk erg vaak door mijn enkel. Dit werd indertijd toegeschreven aan onhandigheid van mijn kant. Ook had ik vaak last van mijn heupen als ik dansles had gehad op toneel. Hierbij had ik geen idee wat ik fout had gedaan.

Enkele jaren geleden ging ik sporten bij één van de budgetsportscholen. In die tijd volgde ik eigenlijk alleen maar groepslessen, zoals Body Balance en Yoga. In de drie jaar dat ik daar gesport heb, had ik vaak last van blessures, wat heel frustrerend was. Vooral omdat ik echt geen idee had waarom dit was. Het beperkte me ook in het sporten, wat natuurlijk vervelend was.

Ontdekking

Sinds vorig jaar maart sporten Rick en ik bij een sportschool bij ons in de buurt. Hier doe ik nu vooral aan krachttraining. Anders dan bij de vorige sportschool is er elke dag een trainer aanwezig die verstand van zaken heeft. Het was in de eerste week van sporten dat een trainer aan mij vroeg of ik misschien hypermobiel was. Ik had geen idee wat het betekende, dus ik zei dat ik dat niet was.

Helaas liep ik vlak daarna een schouderblessure op en kreeg ik (weer) last van mijn pols. Om deze klachten te laten verhelpen ging ik naar een therapeutisch masseuse toe. Zij vertelde me dat ik inderdaad hypermobiel ben.

Nu moest ik toch echt gaan uitzoeken wat het precies inhield. Voor die tijd had ik er echt nog nooit van gehoord, maar nu het bleek dat ik dit wel degelijk had was het wel zo handig eens uit te zoeken wat het nou precies inhield. 

Hypermobiel: Wat is dat Dan

Hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen, maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras. Hypermobiliteit wordt ook wel hyperlaxiteit genoemd. (bron: ttp://www.orthopedie.nl/hypermobiliteit/)

Ben jij Hypermobiel?

Onderstaand zie je 5 verschillende testen om mogelijke hypermobiliteit bij jezelf vast te stellen. Mocht je inderdaad denken dat je hypermobiel bent, kun je het door je huisarts laten controleren om er zeker van te zijn.

1. Je kunt je hand in een hoek van 90° overstrekken
2. Je kunt met je duim je onderarm aanraken
3. Je kunt je elleboog in een hoek van +/- 10° overstrekken;
4. Je kunt je knie in een hoek van +/- 10° overstrekken;
5. Je kunt gemakkelijk voorover buigen en de handen plat op de grond leggen zonder dat je jouw knieën hoeft te buigen. 

Hypermobiel en Sporten

Als je hypermobiel bent dan moet je opletten met sporten, en al helemaal met krachttraining.

Je kunt hypermobiel zijn in bepaalde delen van je lichaam. Ik heb het op veel verschillende plekken. In mijn enkels, heupen, ellebogen, polsen en schouders. Dit verklaarde voor mij een hele hoop. Nu snap ik pas waardoor ik hiervoor zoveel blessures had wanneer ik yoga en bodybalance deed. Ik kende mijn grenzen niet. Sterker nog: ik ging er altijd overheen en verrekte me continu. Nu kan ik er rekening mee houden, en zorg ik dat ik mijn lichaam steviger maak op de plekken waar het dat nodig heeft. Krachttraining is hiervoor geschikt, maar ik moet heel erg oppassen dat ik mezelf niet overstrek. Gelukkig lukt dit me vrij goed. Nu ik weet wat het probleem is zijn mijn blessures ook afgenomen. Hopelijk blijft dit zo!

Naast dat je weer een stukje meer over mij weet, weet je hierdoor wellicht ook over het bestaan van hypermobiliteit. Wie weet heb je net zo'n "aha" momentje als ik en begrijp je nu waardoor je bepaalde klachten hebt. Mocht je dus bovenstaande kenmerken herkennen, let dan extra goed op jezelf. Zeker tijdens het sporten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige dieet op het carnivoordieet. Dit zorgt bijna altijd voor problemen. De

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za