Doorgaan naar hoofdcontent

Vasten en je Lichaamstype


Zoals ik in mijn vorigeblogpost al vertelde, was het voor mij geen lastige omschakeling om te gaan vasten. Het voelde goed aan. Alsof mijn lichaam hiervoor gebouwd was. Voor mij was het juist altijd een strijd om in de ochtend wat te eten. Ik had nooit trek en zat tegen heug en meug wat naar binnen te werken. Dit alles omdat mijn moeder (zoals vele moeders) gezegd had dat het ongezond was om niet te ontbijten. Dat zei ze alleen maar omdat dit haar ook weer geleerd was, maar deze bewering is op geen enkel bewijs berust. Het beste hierbij is luisteren naar je lichaam. Sommige mensen zullen al meteen honger hebben (dit is iets anders dan trek en een knorrende maag) en andere zullen dit niet meteen hebben. Luister naar je eigen lichaam, wat geeft het aan. Meestal is het zo dat je gewend bent om meteen te ontbijten, maar dat betekent niet dat het noodzakelijk is. Luisteren naar je moeder blijkt dus niet altijd een goed idee te zijn, wanneer je lichaam je iets anders vertelt.

Vasten en mijn Lichaamstype

Mijn lichaam is heel goed in overleven. Wat ik daar mee bedoel, is dat het goed vet op kan slaan. Evolutionair gezien ben ik in het voordeel, want ik zou overleven als er lange tijd geen voedsel voorradig is. In deze huidige maatschappij is dit overlevingsmechanisme niet nodig, voedsel is namelijk overal om ons heen te vinden. Bovendien is het ook nog eens dag en nacht beschikbaar. Het was voor mij, doordat mijn lichaam is zoals het is, vrij gemakkelijk om over te schakelen op Intermittent Fasting. Het voelde voor mij zelfs natuurlijk aan en ik hield het vasten gemakkelijk 18 uur vol. Sterker nog: toen ik net begon waren 24 en zelfs 48 uur vasten voor mij geen enkel probleem. Nu is het voor mij nog steeds gemakkelijk om 24 uur te vasten, maar de laatste keer dat ik getracht heb om 48 uur te vasten heb ik dit na 32 uur moeten afbreken. Dat komt doordat ik tijdens het jaar dat ik nu heb gevast 11 kilo lichter ben geworden. Dit is een bijproduct van het vasten. Wat logisch is, want je eet toch minder op een dag. Echter heeft dit wel als gevolg dat ik sneller trek krijg nu. 

Vasten en Ricks Lichaamstype

Voor mijn vriend Rick was het echter een heel andere ervaring. Hierover vertelt hij hieronder zelf.

In de periode dat Veerle het strikte Candida-dieet volgde om van haar vervelende klachten af te komen, deed ik mee uit solidariteit. Met het vasten was het niet louter solidariteit, maar ook eigen interesse in het gezondheidsaspect. Het klinkt logisch dat je niet de hele dag jezelf vol stopt met eten. Ergens heb je wel die neiging, aangezien het er is - en eten nu eenmaal lekker is. Ik ben mild begonnen met 16-8, oftewel eten in een raam van 8 uur. Dat viel zwaar tegen. Omdat Veerle fluitend een hele dag niks at voelde ik me ook een faalhaas en een aansteller. Toen ze meer afviel, ging het haar minder goed af, wat mij reden gaf om me een iets minder grote aansteller te voelen.

Ergens ging ik er wel vanuit dat het zou gaan wennen. Ik ben nu bijna een jaar verder en ik wacht daar nog steeds op. Er waren dagen dat het wel aardig ging, maar zelden dat ik dacht "jeetje is de 16 uur nu al voorbij?". Het langste dat ik heb gevast is 20 uur. Dat was echter bij ongewone situaties waarbij ik heel laat wakker werd, en lang in bed bleef liggen. Normaliter word ik namelijk vroeg wakker, waardoor de ochtend nóg langer duurt. In combinatie met een snel verbrandend gestel is dat een matige combinatie als je gaat vasten. Eigenlijk ga ik vaak al met een leeg gevoel slapen. Uiteraard negeer ik de knorgeluiden, want die maken je darmen wanneer ze aan het opruimen zijn. Dat is dus geen indicator dat je echt moet gaan eten. Hoofdpijn en kramp zijn een ander verhaal, dus dan flans ik snel m'n kom ontbijt in elkaar.

Op dit moment probeer ik zoveel mogelijk 16-8 te vasten, soms ook langer, maar soms eet ik ook eerder. Zeker nu we intensief zijn gaan sporten (krachttraining), vraagt mijn lichaam nog sneller om eten, en meer eten. Er zijn sporters die zweren bij het vasten in combinatie met sporten, maar die hebben simpelweg een ander lichaam dat ook heel goed vet vasthoudt, en dus ook snel spieren aanmaakt. Uiteindelijk gaat het er om dat je jezelf wel prettig voelt bij het vasten. Voor mij is het dan de afweging: ga ik me jarenlang elke ochtend als een vaatdoek voelen in de hoop dat je kwaaltjes preventief bestrijdt, of toch eten wanneer je lichaam ernaar vraagt?

De ene dag is de Andere niet

Los van de verschillende lichaamstypes zijn er andere factoren die mee kunnen spelen in hoe lang je kunt vasten. Ook kan dit per dag verschillen. Het kan liggen aan hoe snel de maaltijd die je de vorige dag gegeten hebt verteerd is. Je geestelijke gezondheid kan meespelen, hoe je geslapen hebt de vorige nacht etc. Dus de regel is dat er geen regels zijn, bekijk per dag hoe je je voelt en stem hierop af. Je hoeft niet elke dag lang te vasten. Beter gezegd hoef je überhaupt niet dagelijks te vasten. Je kunt ook 2 keer per week 24 uur vasten. Dan kun je zelf bepalen welke dag en van welk moment van de dag tot de volgende dag je vast. Je kunt het zodoende per dag goed op je persoonlijk wensen afstemmen. Dat is wat Intermittent Fasting zo fijn maakt. Het is geen streng afgebakend dieet. Ook hoef je bepaalde dingen niet te laten staan (uiteraard zijn er altijd dingen die je beter kunt laten staan, maar dat terzijde ;) ). Je kunt het op een manier die voor jou prettig is in je leven passen, zonder regels en voorwaarden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za