Doorgaan naar hoofdcontent

Oil Pulling voor Mondhygiëne


De De Geschiedenis van Oil Pulling

We moeten 3000-5000 jaar terug in de tijd stappen om te kijken naar de geschiedenis van oil pulling. Oil pulling vindt namelijk zijn oorsprong in India in de Ayurvedische geneeskunde https://www.ig-klinieken.nl/ayurvedische-geneeskunde/. In die tijd werd het niet alleen gebruikt voor de mogelijke fysieke voordelen. Het was ook een manier om dosha's, lichamelijke energieën die het mentale, emotionele en fysieke welzijn van een persoon bepaalden, op één lijn te brengen, althans zo geloofde men. De theorie was dat factoren zoals stress en een slecht dieet allemaal een effect hadden op de balans tussen de dosha's van het lichaam, waardoor het kwetsbaar werd voor ziektes, dus oil pulling corrigeerde deze verkeerde uitlijningen. Er werden ook voordelen voor de mondgezondheid verwacht, waarbij zonnebloem- en sesamolie vaak worden gebruikt als een manier om bloedend tandvlees, tandbederf en droge keel te voorkomen, evenals het versterken van tanden, tandvlees en de kaak.

Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat India al heel lang bekend staat als een land waar veel vegetariërs wonen. Ruim 30% van de Indiërs is vegetariër. Voor mij is dit een reden om aan te nemen dat hun veelal vegetarische dieet wel eens de oorzaak van de slechte mondhygiëne kan zijn. Dit is gebaseerd is niet alleen op mijn eigen ervaring, wat anekdotisch is, maar ook op de bevindingen van Weston A. Price, een tandarts die hiernaar flink wat onderzoek heeft gedaan.

Hedendaags Oil Pulling

Het oil pulling van vandaag werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren 90 door Tummala Koteswara Rao uit Bangalore, India. Rao kwam tot oil pulling na het lezen van een Oekraïens academisch artikel dat beweerde dat sjamanen door Siberië al meer dan een eeuw oil pulling gebruikten. Toen oil pulling eind jaren 90 op de voorgrond kwam van de wellness-industrie, viel dit samen met een commerciële interesse in de gezondheidsvoordelen van plantaardige oliën. Wat uiteraard een leugen was, plantaardige oliën verwoesten namelijk je gezondheid. In die tijd werd sesamolie het meest gebruikt omdat het de meest populaire olie was onder Ayurveda-beoefenaars. Naarmate er meer onderzoek werd gedaan naar koudgeperste oliën en er meer over kokosolie aan het licht kwam, werd kokosolie de meest gewilde en effectieve olie voor oil pulling.

Oil Pulling hoe doe je dat?

Het is belangrijk dat je spoel op een nuchtere maag, dus voordat je drinkt of eet, neem je één theelepel ongeraffineerde, koudgeperste kokosolie en spoelt hiermee tussen de tien en twintig minuten je mond. Laat de olie in je mond goed rond en tussen alle tanden en je tong gaan. Daarna spuug je de olie uit in een vuilniszak. Mijn advies is het niet in de gootsteen of toilet uit te spugen, doordat dit de pijpen kan verstoppen.

Welke Olie?

Gorgelbehandelingen zoals kavala graha en gandusha omvatten doorgaans gorgelen met sesamolie of zonnebloemolie. Dit raad ik zeker af, met wat ik weet over industriële zadenoliën lijkt dit me geen goed idee. Zelf spoel ik al jaren met ongeraffineerde kokosolie, dit is een prettige olie om mee te spoelen en is niet schadelijk voor je gezondheid. Dus mijn advies is ongeraffineerde kokosolie of anders met ghee (geklaarde boter). https://moniquevandervloed.nl/is-ghee-en-hoe-maak-zelf/

Zoals gezegd is oil pulling na 15 jaar nog steeds iets wat ik elke ochtend doe om mijn tanden te ondersteunen. De enige manier om te kijken of het iets voor jou doet, is om het zelf te proberen. Ik vond het gelijk prettig om te doen, maar Rick vond het in het begin lastig en werd er een beetje misselijk van. Dit ging na verloop van tijd ook weg en nu is dit geen enkel probleem meer.

Ik hoor graag van je wat jouw ervaring is met oil pulling. Laat vooral een reactie hieronder achter

 Bronnen

https://www.keekooralcare.com/blogs/news/90420230-the-history-of-oil-pulling-the-short-version
https://maidenlanedental.com/oil-pulling-the-modern-revival-of-an-ancient-practice/
https://www.tandarts.nl/mondzorg/preventie/oil-pulling
https://gezondeten.nl/gezond-leven/oil-pulling
https://oergezondemond.nl/is-oil-pulling-zinvol/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za