Doorgaan naar hoofdcontent

Persoonlijke Overgangsfase naar een dierlijker dieet



Geestelijke Veranderingen

Tijdens de tijd dat ik onbewust meer vlees at voelde ik me al een stuk beter. Toen ik overging naar dit praktisch volledig dierlijke dieet veranderde er echter nog veel meer. Zelfmoordgedachtes? Niet meer. Net als überhaupt constant doemdenken, en malen. Dat malen had ik gelukkig al aardig afgeleerd, maar met dit dieet lijkt het bijna onmogelijk.
Ik stap nu energieker en opgewekter uit bed, ook als ik weet dat die dag niet per se fantastisch gaat worden. Verder voel ik me veel meer geaard, en ben ik veel minder aan het rondzweven ofwel geestelijk afwezig. Ik blijk heel makkelijk te kunnen uittreden (kwam ik bij toeval achter bij een energetisch therapeut), maar dat doe ik nu veel minder uit automatisme te doen. Wat ze in Engelstalige video’s over (ex)veganisten ”brain fog” noemen is weg. Verder meer in balans, dus geen stemmingswisselingen. Gegroeid zelfvertrouwen ook. Al met al positiever in het leven. Na meer dan 20 jaar op zich wel leuk om te ervaren dat je ook bijna euforisch de dag kan doorbrengen, zonder iets te doen of gebruiken dat dit gevoel (kunstmatig) opwekt.

Fysieke Veranderingen

Lichamelijk merk ik dat wondjes sneller genezen, zonder te ontsteken. Hiervoor ging het echt standaard ontsteken, ook al maakte ik het meteen schoon. Ik heb minder last van m’n gebit en tandvlees. Het laatste hardnekkige buikvet dat er jaren zat is eindelijk weg, en ik heb er spieren voor in de plaats gekregen. Zelfs zonder te sporten - dat kon namelijk lange tijd niet vanwege het internationale huisarrest. Om nog even terug te grijpen naar het geestelijke aspect: deze situatie had me zeker weten compleet verlamd hiervoor, boos gemaakt, machteloos, angstig, et cetera. Nu is het lastig om niet boos en angstig te zijn, vooral om wat voor dystopische ellende er boven ons hoofd hangt, maar het consumeert me niet. Overigens was ik sowieso geen moment bang om ziek te worden. Maar dat is misschien ook de leeftijd.

Ondanks het vele verplichte thuiszitten heb ik veel minder last van mijn lichaam dan normaal. Gewrichten voelen ook beter aan. Veel minder hoofdpijn, want hiervoor was dat echt schering en inslag. Vooralsnog geen aften, maar dat klop ik meteen af. Hiervoor had ik af en toe vaak last van. Lang, en hevig.

Oxalaatdumps

Al eerder schreef ik wat uitgebreider over oxalaten die in veel plantaardig eten zitten. Zoals daarin beschreven dumpt je lichaam oxalaten lange tijd nadat je ze niet meer eet, en is het raadzaam de inname af te bouwen. Anders gooit je systeem in één keer alles eruit, wat zeer nare gevolgen kan hebben. Op zich heb ik het eten van groente inderdaad afgebouwd. Gelukkig lustte ik sowieso bepaalde dingen al niet waar veel oxalaten in zitten, dus dat komt goed uit.
Het is nu lastig om te bepalen wanneer een bepaalde klacht veroorzaakt wordt door zo’n oxalaatdump. Sommige mensen hangen elke klacht daaraan op, ik ben wat voorzichtiger. Het blijft toch zo dat je lichaam op Windows draait. Je krijgt een melding (of zelfs een blauw error scherm), maar een beschrijving met wat er precies aan de hand is en hoe je het vooral moet oplossen, ho maar.

Vies praatje (over dumps gesproken)

Tja, het is iets waar we liever niet over praten, maar wat toch belangrijk is: ontlasting. Ik ga niet liegen, dat was niet best in het begin. Onze overgangsfase was waarschijnlijk toch te kort en abrupt, waardoor ons maagdarmstelsel ontregeld was. Je moet je voorstellen dat je darmflora bacteriën bezit die gewend zijn om bijvoorbeeld granen af te breken, en dat je darmen lui zijn geworden doordat er vezels in je dieet zitten. Als dat er ineens niet meer in zit, begint er een kleine oorlog. Sommige bacteriën sterven (nagenoeg) nagenoeg uit, maar anderen moeten ineens met spoed aan het werk om het nieuwe eten te verteren.
De uiteindelijke lozingen wisselden tussen een spetterende show en “shitting bricks”. Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen, en is het op dit moment echt top. Beter dan ooit zelfs. Nog een groot voordeel is de frequentie. Op een vegetarisch dieet was het heel normaal om drie keer per dag te ‘gaan’. Sommige veganisten noemden zelfs hogere frequenties (16 bijvoorbeeld!) Nu is eens in de drie dagen geen uitzondering. Het wordt nu eenmaal veel meer opgenomen. Geen zinloze stoffen die er weer uit worden gewerkt zoals onverteerbare vezels.

Nog een groot voordeel is het verdwijnen van gasvorming. Ik zei wel eens dat ik “meer gas dan Groningen” had. Gênant, en heel vervelend. Buikkrampen als het niet kon ‘ontsnappen’, of een compleet toxisch atelier. Nu is gas een rariteit, en geurloos.

Oh ja, ik zou bijna de nadelen vergeten

Dat komt omdat ik daar echt even over moest nadenken.
Het enige fysieke nadeel dat ik in het begin heb ondervonden waren spierkrampen in mijn benen, en voeten. Dat had ik al in mijn tienerjaren (en misschien ook als kind), en nu dus helaas ook ineens weer. Het lijkt te komen door een magnesiumtekort, maar het kan ook komen omdat je lichaam nog moet wennen. Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap met voeding, dus het is een kwestie van dingen uitproberen. Op dit moment heb ik er al een paar weken geen last meer van.  

Voor het Leven?

Mensen hebben nogal de neiging om te vragen of je zo blijft eten tot je dood. Een vreemde vraag, zeker nadat je net hebt gezegd hoe goed je je voelt. Eentje die je ook niet stelt aan iemand die een ‘standaard dieet’ volgt. Zo’n vraag is sowieso onmogelijk te beantwoorden nu. Gelukkig is het in ieder geval geen ideologie waar je niet zomaar van kan loskomen zonder dat mensen je uit hun sekte verstoten.
Het kan echter goed zijn dat ik weer groente ga toevoegen, en aangezien we allerlei fruit in de tuin hebben groeien, ga ik dat nog wel eten. Maar zeker niet elke dag bananen en ander overdreven zoete (gemodificeerde) fruitsoorten, en ook liever niet iets dat tweeduizend kilometer moest reizen.

Wat mis ik?

Eigenlijk bar weinig, zeker niet iets qua groente of fruit. Veel dingen smaken me ook niet meer gek genoeg. Je smaakpalet verandert namelijk echt aanzienlijk. Tiramisu en appeltaart waren bijvoorbeeld echt totaal niet boeiend meer. Zelfde geldt voor pizza (en dat vond ik echt heerlijk). Toevallig heb ik van de week de eerste frambozen gegeten. Die smaakten nog steeds prima.
Het is per dag bepalen hoe ik me voel, en telkens evalueren of er dingen ontbreken. En natuurlijk kijken dat als je weer iets toevoegt je niet weer oude klachten terugkrijgt. Na het lezen van het oxalatenblog kun je je echter vast voorstellen dat ik de spinazie, kiwi’s, en snijbiet sowieso laat staan...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za