Doorgaan naar hoofdcontent

Suikerverslaving hoe kwam ik er vanaf



Na mijn vorige twee blogpost, waar de ene ging over suiker in fruit en de ander welk effect suiker fysolgisch op ons heeft, wil ik hert nu hebben over mijn eigen ervaring met suikerverslaving.  

Jeugd

In mijn blog over een maand zonder suiker en mijn relatie met eten heb je al kunnen lezen dat ik een aardige snoepkont was. Net als mijn moeder was ik een echte zoetekauw. Er was daarom altijd wel snoep in huis. Hoewel mijn vader vanuit huis werkte en mijn moeder vaak thuis was, wist ik altijd wel snoep uit de la te stelen. Snoep was een beloning en troost, want mijn zelfbeeld was erg laag. Ook had ik aanleg om dik te worden en ik troostte mezelf voor het feit dat ik geen platte buik had door meer te snoepen. 

Stiekem

Snoepen deed ik al heel jong stiekem. Dit hield niet op toen ik uiteindelijk een bijbaan kreeg in een supermarkt. Vanaf dat moment kon ik zelf stiekem snoep meenemen naar huis. De verpakkingen verstopte ik onder mijn bed. Wanneer het te veel werd, stopte ik het in een tas en gooide het onderweg naar school weg. Zoals ik al zei, snoepte mijn moeder erg veel, maar zij kwam er niet van aan. Ze gaf me niet het goede voorbeeld, maar verwachte wel van mij dat ik niet veel snoepte omdat ik er wel van aankwam. Ik hoorde dan ook dikwijls wanneer we op een verjaardag waren, en ik iets lekkers wilde pakken, "zou je dat wel doen?". Terwijl ze zelf wel aan het gebak zat. Dit zorgde er niet voor dat ik minder at, maar dat ik het stiekem ging doen. 

Mate

Er was voor mij geen mate te houden met snoep en ik denk dat dat voor bijna iedereen geldt. Suiker werkte echt verslavend voor me en wanneer ik de eerst hap nog niet eens op had, dacht ik al aan de volgende hap. Sterker nog: ik dacht aan het volgende wat ik kon eten wanneer ik nog iets aan het snoepen was. Wanneer ik echt heel verdrietig was kon alleen snoep troost bieden. 

40 dagen Zonder Snoep 

In mijn tienertijd heb ik, nadat ik de film 40 Days And 40 Nights had gezien, daarop geïnspireerd besloten om 40 dagen geen snoep te eten. Dit hield ik wel vol, want als ik eenmaal iets besloten heb om te doen dan kan niets me daarvan afbrengen. Vooral als het gaat om iets wat ik compleet in de hand heb. Helaas was het zo dat toen de 40 dagen om waren ik toch weer begon met een snoepje nemen. En uiteindelijk verviel ik weer in het oude patroon. 

Overlijden

Nadat mijn moeder overleed, deed ik wat ik al zo lang deed en dat was grijpen naar eten. In een jaar tijd kwam ik 20 kilo aan en kreeg ik candida. Dit was het startpunt voor mij om naar mijn voeding te kijken, maar het duurde nog 11 jaar voordat ik kon zeggen dat suiker niet meer mijn leven beheerst. 

Vasten

De eerste stap naar controle krijgen over mijn eetgedrag was voor mij het vasten. En het beviel me ook wel om niet heel de dag aan het snaaien te zijn. Met vallen en opstaan heb ik nu een goede balans gevonden tussen eten en vasten. 

Geen Suiker Meer 

Sinds januari eet ik geen suiker meer. Dit betekent dat ik ook geen granen en fruit meer eet. En ik kan zeggen dat ik suiker totaal niet mis. Ik voel me zoveel beter. Eigenlijk is het heel gemakkelijk om van een suikerverslaving af te komen. Je moet het simpelweg niet meer eten. Op een gegeven moment krijg je ook een andere smaak daardoor. Ik zeg niet dat ik nooit meer iets met suiker zal eten. Wanneer ik dat zeg, dan heb ik het over een stuk fruit. Een reep chocola vind ik namelijk echt totaal niet interessant meer.

Wel is het nog steeds zo dat wanneer het geraffineerde suiker bevat ik het niet in mate kan eten, maar dat ik ervan blijf eten. Ook heb ik de slechte gewoonte om het dan heel stiekem te pakken en wil ik daarbij niet betrapt worden. Belachelijk, maar dat patroon zit er al zo lang in dat ik het zelfs nu nog doe, terwijl ik al tien jaar op mezelf woon.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za