Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe Bevalt Het Carnivoor Dieet Na Twee Jaar?



Af en toe krijg ik de vraag of ik klachten heb na al lange tijd dit dieet te volgen. Afgelopen januari was er zelfs een veganist die helemaal verbaasd was dat we er gezond uitzagen (en nog leefden zelfs volgens mij). Terwijl ik nog niemand heb zien aftakelen op het carnivoordieet, maar wel talloze heb zien stoppen met veganistisch eten, vaak door allerlei gezondheidsklachten. Van de week kreeg ik wederom de vraag of er nog negatieve effecten waren, dus wellicht tijd voor een blog hierover. Het is tenslotte iets meer dan twee jaar geleden dat ik de overstap maakte van nagenoeg vegetarisch naar voornamelijk vlees en andere dierlijke producten.

Psychische Voordelen

Zoals eerder geschreven was de voornaamste reden de psychische voordelen waar ik over hoorde en las. Na jarenlang te hebben gekampt met depressieve gedachtes en suïcidale neigingen, wilde ik kijken of dit dieet voor mij zou werken. We trokken ongeveer twee maanden uit om over te stappen, wat zoals hier geschreven is achteraf te kort was.

Het voordeel van deze korte overstap was wel dat ik binnen enkele weken vrij was van donkere wolken boven mijn hoofd, en ik geen verlangen had om de volgende dag niet meer wakker te worden. Ik voelde me al snel geestelijk en lichamelijk sterker en meer in balans, met meer rust en zelfvertrouwen. Zelfs de beangstigende realiteit van 2020/2021 kon me niet uit het veld slaan. Soms vraag ik me daarom af hoe ik geestelijk was geweest op het gammele dieet dat ik hiervoor had. Net zo goed vraag ik me wel eens af hoe ik was geweest als ik dit dieet twaalf jaar geleden had gevonden, in plaats van de route te hebben gevolgd van vegetarisme - oftewel wat ze al bijna aanbevelen bij het Voedingscentrum. 

Carnivoor Voordelen

In mijn blog over de overgangsfase noemde ik al het verdwijnen van overmatige gasvorming. Mijn atelier was onderhand een Biosafety Level 1 Lab als je 's avonds binnen kwam. En als het gas niet de vrijheid kreeg om te ontsnappen liep ik lange tijd met kramp rond. En dan niet bedenken hoe dat komt, tja, de hersenspoeling was sterk...
Verder genees ik veel sneller. Dan heb ik het over wondjes, maar ook over spierpijn na sporten. Dat laatste mag op het moment dat ik dit schrijf niet meer vanwege de volksgezondheid, maar goed, daarvoor had ik veel minder lang last van spierpijn.
Tot slot gaat het psychisch veel beter, wat zoals ik al zei ook de hoofdreden was om hiermee te beginnen.

Carnivoor Nadelen

Nadelen zijn er ook, naast gehoopte voordelen die uitbleven. Met het laatste bedoel ik dat ik al zolang ik me kan herinneren vaak hoofdpijn heb. Dat is steeds erger geworden, dus ik hoopte dat dit zou weggaan met de overstap naar het carnivoor-keto dieet. Helaas is dat niet gebeurd. Misschien heb ik zelfs meer hoofdpijn gekregen. Mijn theorie is dat het door straling komt, aangezien er steeds meer straling is gekomen in de loop van mijn leven. Overal staan nu zendmasten en dubieuze torens, overal is WiFi, en we hebben meer apparaten dan ooit. Laatst was ik een weekend op de Veluwe. Met weggaan van huis had ik een lichte hoofdpijn. Meestal groeit dat uit tot een bonkende koppijn, zeker als ik buiten ben, maar deze ebde weg toen we verder van huis waren. Ook de dag erna geen last gehad toen we daar waren. Thuis was het weer feest die week erna.

Spierkramp

Een nadeel was, en soms is, spierkramp. Dat belicht ik in de blog die ik hier eerder noemde. Als tiener had ik hier al vaak last van, en zo af en toe in de jaren daarna ook. Ik moet zeggen dat het aan het begin van de overgang heel heftig was. Daarmee bedoel ik wakker worden 's nachts omdat het er ineens in schiet. Dat is gelukkig al heel lang voorbij. Nu is het soms als ik een (blijkbaar) rare beweging maak. Het is dus niet helemaal weg helaas, en ik weet dus nog steeds niet wat het maakte dat ik niet zoveel last hiervan had voor dit dieet. Een verklaring kan zijn dat de elektrolyten huishouding nog niet helemaal optimaal is. Het verhogen van zout hielp bijvoorbeeld aanzienlijk. Beter dan het supplementeren van magnesium. Gelukkig maar, want ik wilde juist een dieet zónder supplementen. 

Dineren

Een niet met gezondheid gerelateerd nadeel is dat uit eten gaan heel lastig is. Voorheen gingen we vaak uit eten. Restaurants vinden dit dieet echter nogal lastig, want je hebt blijkbaar zulke abnormale eisen dat het onmogelijk is voor ze om hier rekening mee te houden. Door alle overheidsmaatregelen is uit eten gaan inmiddels sowieso compleet verruïneerd, dus dat maakt nu dat ik dit ook niet meer mis. Thuis eet ik vaak toch lekkerder, en weet ik wát ik eet, waarin het gebakken is, en met wat voor pan.

Het Sociale Aspect

Wat voor veel mensen vast een nadeel zal zijn is het sociale aspect, en dat je minder gevarieerd eet dan voorheen. Zodra je erachter komt dat veel 'eten' toxisch of in ieder geval zinloos is, wordt het al makkelijker accepteren. Het sociale aspect is iets waar je mee moet leren omgaan. Het is lastiger om bij iemand te eten, al aten we laatst heerlijk bij mensen die echt hun best hadden gedaan om rekening te houden met ons dieet. Het kan uiteraard wel dus. Eigenlijk is het ook juist supermakkelijk. Stuk vlees in de pan en je bent klaar. Deze eventuele nadelen zijn dus een aanpassing die wat tijd nodig heeft maar uiteindelijk prima te behappen is. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Mocht je de stap willen maken kun je behoorlijk wat info uit de blogs halen hier, zowel de persoonlijke als de informatieve.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za