Doorgaan naar hoofdcontent

Galblaas problemen op het Carnivoordieet

 



In mijn blog van vorige week heb ik over mijn persoonlijke problemen met mijn galblaas verteld.

Het leek mij noodzakelijk blogs te wijden aan de problemen waar mensen tegen aanlopen wanneer ze het carnivoordieet volgen. Een probleem met de galblaas is er één die ik vaak voorbij zie komen.

Begrijp waar je probleem vandaan komt

Wanneer je tegen een probleem aanloopt is het beste wat je kunt doen te kijken waar je probleem vandaan komt. Heel vaak zie je dat mensen ofwel te snel overstappen naar het carnivoordieet, een verkeerd idee hebben wat een dieet allemaal kan verhelpen en/of binnen welke tijdspanne.

Maar ook dat, wanneer ze tegen een probleem aanlopen, dit te maken heeft met het dieet. In zekere zin is dit wel zo, want dit dieet legt bloot dat je lichaam ziek is en niet naar behoren functioneert. Er worden veel dingen wel verholpen, doordat tekorten aangevuld worden. Waar je eerst een kakofonie aan vage klachten had, zie je nu bepaalde klachten verdwijnen en treden andere klachten naar de voorgrond. Zoals dus problemen met je galblaas.

Use it or Lose it

Zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen ‘use it or lose it’ is goed toepasbaar op je galblaas zijn vermogen om zijn gal te spuwen. Wanneer je geen vet meer in je dieet hebt, valt je galblaas stil en dikt de gal in. Uiteindelijk kun je galstenen ontwikkelen. De enige oplossing is vaak, wanneer je het aan een arts vraagt, de galblaas verwijderen. Vaak is het zo dat mensen al zoveel pijn hebben dat ze ermee akkoord gaan, maar er zijn vaak ook andere opties waardoor je jouw galblaas kunt behouden.

Toxische Olie

Wat is ons geleerd om kosten wat het kost te vermijden? Juist, dierlijk vet. En wat heeft ons lichaam o.a. nodig om goed te kunnen functioneren? Juist, dierlijk vet. Wat is als “alternatief” aan ons voorgeschoteld? Zadenoliën. Producten die van origine gebruikt werden om lampen mee aan te steken en machines te smeren. Deze worden geportretteerd als “gezonde” vetten. Ze zijn vooral lucratief voor de bedrijven die ze produceren, en de medische industrie, die onder andere hierdoor een vaste klant hebben aan je. Je kunt je dus afvragen welke belangen deze zelfbenoemde autoriteiten dienen, want het lijkt er zeer sterk op dat ze jouw gezondheid zeker niet dienen.

Dierlijk Vet

Wanneer je op het carnivoordieet bent uitgekomen en dit volgt, dan weet je dat het zaak is dat we weer dierlijk vet tot ons gaan nemen. Helaas is het noodzakelijk extra dierlijk vet te eten in de vorm van boter wanneer je rundvlees eet. Veel vlees is in onze tijd namelijk veel te mager, want het motto is al lange tijd “dierlijk vet is ongezond”. Daardoor hebben sommige boeren hun vee steeds minder vet gefokt of laten fokken. Een goed alternatief op rundvlees is lamsvlees, maar niet iedereen houdt daarvan. Dan is het handig wat andere manieren te hebben om extra dierlijk vet tot je te nemen. Dan kom je toch vaak uit op roomboter.

Hoe Kan Ik Toch Vet Eten?

Wanneer je gal niet naar behoren functioneert, kun je namelijk snel te veel vet tot je nemen. Dit komt er dan weer net zo hard uit als dat het erin ging. Hierdoor heeft je lichaam daar helemaal niets aan. Dus moet je eerst uitvinden welke hoeveelheid je lichaam wel tegen kan. Hierbij kan het ook verschillen in welke vorm je vet aanbiedt. Je kunt dus gaan kijken naar welk vet je lichaam wel aankan.

Ik heb gemerkt dat ik altijd beter kan tegen meer vet in de vorm van lamsgehakt, dan wanneer ik rundergehakt eet en daar boter aan toevoeg. Ook kunnen mensen beter tegen vast vet dan vloeibaar vet. Dus je kunt beter harde boter eten, dan je vlees in een jusvijver te verdrinken.  Meer zout toevoegen is voor mij ook echt een uitkomst, dit helpt mij het vet beter te verteren. Je lichaam geeft zelf wel aan wanneer het te veel zout is, zout is namelijk niet iets om bang voor te zijn.

Aan De Slag Met Je Galblaas

Daarnaast is het dus zaak om aan de slag gaan met je galblaas. Er zijn meerdere dingen die je kunnen helpen je galblaas weer goed te laten functioneren. Uit ervaring weet ik dat een parasietenkuur enorm kan helpen (links naar video’s). Daarnaast kun je ook castorolie pakken inzetten om je gal te ondersteunen. Ook zou je voor een periode aan supplementen kunnen denken. Bijvoorbeeld oxbile (voor mij was dit overigens te heftig, maar sommige mensen hebben er baat bij) en digestive enzymes om het lichaam te helpen de voedingsstoffen uit het voedsel op te nemen. Zelf ben ik geen fan van supplementen, maar voor een korte periode kun je er wel baat bij hebben.

Ik zal nog een uitgebreider blog schrijven hoe je de functionaliteit van jouw galblaas kunt verbeteren.

 

Heb jij problemen met je gal en heb jij baat gehad bij andere oplossingen, laat het vooral hieronder weten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za