Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn Galblaas Problemen

 


Sinds ik het carnivoordieet startte, ben ik, ondanks dat ik veel gezondheidsvoordelen mocht ervaren, tegen wat problemen aangelopen. Eigenlijk bestonden al deze problemen al, maar werden nu echt naar de voorgrond geschoven, aangezien ik me op veel punten zoveel beter voelde. Anders gezegd, je lichaam is een stuk gezonder geworden en kan dus nu ook beter aangeven wat er mis gaat. Het symptoom kan niet zo gemakkelijk verdwijnen in de kakofonie van alle andere problemen die je hebt, wanneer je (zoals bij mij het geval was) een plantaardig dieet volgt.

Het begin van het probleem

Om het begin van mijn galblaas problemen te herleiden, moet ik eigenlijk teruggaan naar mijn jeugd. Eigenlijk heb ik waarschijnlijk van jongs af aan al slecht functionerende darmen en galblaas gehad. Ik ben opgegroeid in de tijd waar ons wijs gemaakt werd (nog steeds overigens) dat dierlijk vet je dik maakt en margarine een goede vervanging is voor boter.

Mijn moeder bakte altijd alles in Zeeuws Meisje, en op onze boterham smeerde we halvarine zoals haar moeder eveneens deed. Het enige dierlijke vet dat ik binnen kreeg was van mijn karbonaadjes. Helaas werd ook dat in mijn tienertijd vervangen, en wel door een stuk gortdroge kipfilet (dat ik alleen weg kreeg met mayonaise gemaakt met zadenoliën). Vanaf mijn jeugd kan ik me al herinneren dat ik snel misselijk werd van vet eten. Laat dit nu juist één van de symptomen zijn van een galblaas die in de problemen is geraakt.

Mijn Vegetarische Tijd

Er is in de tijd dat ik vegetarisch at een periode van een aantal maanden geweest waarin, wanneer ik terugkijk, mijn gal behoorlijk opspeelde. Ik wist toen alleen niet wat er aan de hand was. Aangezien ik geen trek had om een vaste klant en sponsor van de moderne medische industrie te worden ben ik toen niet naar de dokter gegaan. (Wat hoogst waarschijnlijk mijn galblaas gered heeft, want deze worden in groten getale verwijderd)

Vetvrije Galblaas

De galblaas heeft vet nodig om zijn gal te kunnen spuwen. Wanneer je dus de aanbevelingen volgt van zelfbenoemde autoriteiten, oftewel dat vet slecht voor je is en je er beter zo min mogelijk van kunt eten, is het niet verwonderlijk dat de galoperaties toe zijn genomen. Je galblaas mag zijn werk niet meer doen, dus wordt ‘lui’. Veel gal, dat normaal gebruikt wordt bij het verteren van vet, dikt vervolgens in en gaat uiteindelijk voor problemen zorgen.

Het eerste jaar Carnivoor

In mijn eerste jaar als carnivoor liep tegen een aantal dingen aan. Een aantal van die dingen hadden voorkomen kunnen worden, wanneer ik langer de tijd had genomen om van het vegetarische dieet over te stappen op het carnivoordieet. Daarnaast liep ik vooral aan tegen het feit dat mijn galblaas niet goed functioneerde. Ik ben twee maanden misselijk geweest, waarin ik één avond zo misselijk was, dat de hele wereld leek te draaien. Dit was na een dag dat ik mijn vetinname probeerde te verhogen naar 80 gram.

Een slecht idee. Leer vooral van mijn fout: ga niet snel omhoog met je vet, maar blijf aftasten wat je lichaam kan verwerken. Meer vet tot je nemen, terwijl je galblaas het niet aankan, is zonde van het vet en van je dag.  Je wordt misselijk, moet naar het toilet toe (rennen) en alles komt er weer zo snel uit als dat je het gegeten hebt. Werk dus vooral aan de gezondheid van je galblaas. Wat bij mij zeer heeft geholpen om meer vet te kunnen verdragen is het volgen van een parasietenkuur.

Parasieten

Ja, daar zijn ze weer! De parasieten, ook bij je galblaas, kunnen ze voor veel problemen zorgen. Doordat wij in het westen niet langer onszelf 2 keer per jaar ontwormen van jongs af aan houden we de populatie niet in bedwang. Dat heeft desastreuze gevolgen voor onze gezondheid. In deze twee video’s kun je zien hoe reëel parasieten zijn voor problemen met de galblaas. Zij kunnen wel degelijk een onderdeel van het probleem kunnen zijn, of zelfs de hoofdoorzaak.

Conclusie

Hoewel mijn lichaam nog niet optimaal functioneert op alle fronten heb ik meerdere verbeteringen mogen ervaren op het carnivoordieet en met het volgen van parasietenkuren. Je kunt wel degelijk de functionaliteit van je galblaas (en lever), darmen et cetera verbeteren. Het is vaak alleen een lang proces dat jaren in beslag kan nemen, al naar gelang hoe groot de problemen zijn.

Dus wees niet teleurgesteld wanneer je niet gelijk resultaat ziet, iedereen is anders. Sommige mensen knappen gelijk op en lopen tegen weinig problemen aan. De meeste mensen lopen echter toch tegen lichamelijke problemen aan die een langere tijd nodig hebben om te herstellen, waarbij je complementaire strategieën op moet toepassen om te verbeteren. Niet al je problemen worden magischer wijs opgelost wanneer je van dieet verandert.

Liep jij ook tegen galblaas problemen aan, en als je dit opgelost hebt, hoe heb je dit gedaan? Laat het hieronder weten!

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za