Doorgaan naar hoofdcontent

12 leugens over het carnivoordieet

  


De informatie oorlog om mensen van het vlees af te krijgen woedt al decennia. Leugens als dat het bewezen is dat vlees slecht voor ons is (en voor het klimaat en de natuur) vieren hoogtij in de media. Maar ook de informatievoorziening en richtlijnen op scholen en bedrijven wordt geïnfecteerd met de leugen dat vlees ongezond is en groente gezond. Je ontkomt er eigenlijk niet aan dat dieet politiek is gemaakt. Dus dan kun je je voorstellen dat een dieet zoals het carnivoordieet helemaal overal afgemaakt wordt. Op zich geen probleem, want zo worden veel mensen die normaal nooit van dit dieet zouden afweten op het carnivoordieet gewezen. Er is namelijk niet zoiets als slechtepubliciteit. 

De reden om dit blog te schrijven is dan ook om wat stellingen die ingenomen worden met betrekking tot het carnivoordieet te weerleggen.  Het zijn namelijk steeds dezelfde en ook al lang ontkracht, maar toch blijven deze hardnekkig herhaald worden. Misschien is dit een artikel dat je kunt sturen naar bezorgde moeders, vaders, broers, zussen, echtgenoten, kinderen, vrienden, collega’s etc.

Het was mijn intentie dit blog kort te houden, maar dat is zeer lastig wanneer je goed wilt uitleggen waarom een stelling niet klopt. Dus het blog is langer geworden dan gepland. Story of my life…

Leugen 1

Met alleen vlees eten loop je een vitamine C tekort op

Al meer dan 100 jaar is er wetenschappelijk aangetoond dat vers vlees niet alleen scheurbuik voorkomt, maar ook geneest. Recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen die een ketogeen dieet volgde een hogere vitamine C- spiegel hadden dan deelnemers met een matig koolhydraatdieet. Zelfs wanneer deze slechts 4% van de calorieën uit koolhydraten haalden, maakte dit het moeilijk om aanzienlijke hoeveelheden vitamine C uit niet-dierlijkebronnen te verkrijgen

Recent (2007) onderzoek gepubliceerd in Meat Science Journal bevestigt dat vers graan gevoerd rundvlees ongeveer 1,6 mcg/g vitamine C bevat en dat dit in grasgevoerd vlees zelfs 2,56 mcg/g is. Dit betekent dat wanneer je op een carnivoordieet 390 gram vers grasgevoerdvlees eet of 625 gram vers graangevoerd vlees je scheurbuik voorkomt. 

Daarbij is er veel anekdotisch bewijs dat deze bewering ongefundeerd is. Wanneer je scheurbuik zou krijgen van het carnivoordieet, had ik dit een tijd geleden al moeten hebben ontwikkeld. Ik volg het carnivoordieet namelijk al 3 jaar. Ook andere mensen die het carnivoordieet minstens zo lang volgen vertonen hier geen tekenen van. Sterker nog, in plaats van dat mijn tanden uitvielen (een kenmerk van scheurbuik) zijn ze meersolide geworden en mijn tandvlees is ook sterk verbeterd. Wanneer je geen koolhydraten in je dieet hebt, zoals bij het carnivoordieet het geval is, heb je niet zoveel vitamine C nodig.

Conventionele wijsheid zegt ons dat om vitamine C binnen te krijgen je fruit moet eten Jus d’orange wordt hierbij vaak als een bron van vitamine C genoemd. Het klopt dat er in sinaasappelen vitamine C zit. Weet je wat er nog meer in een sinaasappel zit? Suiker, heel veel suiker. En laat dit er nou voor zorgen dat de vitamine C niet opgenomen wordt door het lichaam. Het lichaam geeft voorrang aan de suiker (glucose) en hierdoor wordt de opname van vitamine C geblokkeerd. Al de vitamine C wordt afgevoerd en in de toiletpot gedeponeerd.  Het brengt vooral gammel tandglazuur en een suikerverslaving.

Leugen 2

Je loopt vitamine en mineralen tekortten op

Natuurlijk is vitamine C niet de enige vitamine waarin je een tekort oploopt volgens critici van het carnivoordieet. Wanneer je kijkt naar de vitamines en mineralen die in vlees zitten, zou dat je geen zorgen hoeven te geven. Ik zou me eerder zorgen maken of je een vitamine en mineralen tekort hebt wanneer je juist geen vlees eet….

Leugen 3

Geen vezels? Je raakt geconstipeerd!

Kort gezegd hoef je geen problemen te ondervinden met je stoelgang op het carnivoordieet, mits je goed bent overgestapt. Sterker nog: je kunt met het carnivoordieet je stoelgang verbeteren. Het is namelijk een mythe dat we vezels nodig om goed naar het toilet te kunnen. Het enige wat je bereikt zijn meer en grotere drollen en dus frequentere toiletbezoekjes met soms pijnlijke gevolgen.

Je zou denken dat er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat we vezels nodig hebben. In deze lezing, gegeven door Dr. PaulMason, kun je zien dat dit niet het geval is.


Wil je hier uitgebreider over lezen? Dan kun je hier mijn blog over vezels vinden. Zelf zie ik het carnivoordieet niet als een magische pil en er kunnen nog meer factoren meespelen met betrekking tot je gezondheid. Wanneer je last blijft houden van je darmen, dan kan het ook zijn dat dit te maken heeft met parasieten en/of elektromagnetischestraling, één van de symptomen is namelijk constipatie… 

Leugen 4

Cholesterol is slecht voor je!

Allereerst is wordt er vaak gesproken over “goed” en slecht “cholesterol”, wat eerder laat zien dat er niet begrepen wordt wat er in ons lichaam gebeurt en welke functie cholesterol in ons lichaam heeft. Voor een goede structuur en functie hebben alle dierlijke cellen cholesterol nodig. De overgrote meerderheid van al het cholesterol in ons lichaam komt niet rechtstreeks van voedingsmiddelen zoals eieren en vlees, maar is afkomstig van de lever. De lever kan vanuit allerlei etenswaren cholesterol maken. Met dit in je achterhoofd zou je al vraagtekens moeten zetten bij het hele “cholesterol is slecht voor je” verhaal. Wil je weten hoe het echt zit met cholesterol? Lees dan mijn blog hierover. 

Leugen 5

Vlees eten verhoogd het risico op darmkanker en diabetes

Dit is een veel gebruikt argument van het (Onder)Voedingscentrum en wordt uiteraard nu ook breed overgenomen in de media. Wanneer je de artikelen naast elkaar legt zie je duidelijk hoe de media met één stem spreekt en steeds hetzelfde mantra herhaalt.Vlees is slecht, dus de vleestax moet wel ingevoerd worden.” We moeten en zullen met zijn allen (en dan bedoel ik de burger) van het vlees af moeten, en het ‘alternatief’ is insecten eten. 

Bij dit soort beweringen staat ook altijd het woordje risico. Risico is een oorzaak en gevolg statement, wat het suggereert dat wanneer ik mijn gedrag aanpas, in dit geval wanneer ik geen rood vlees en bewerkt vlees eet, mijn individuele kans oftewel mijn risico om al de bovengenoemde condities te ontwikkelen ook afneemt. Het suggereert dat er een relatie bestaat tussen het eten van rood vlees en bewerkt vlees en het directe gevolg, in dit geval dikke darm kanker. Er zijn wat problemen met deze associatie. Een daarvan is dat associatie niet kan informeren over causaliteit. En we hebben hier te maken met een bewering gebaseerd op een vermeende associatie. In dit geval tussen het eten van rood vlees en bewerkt vlees en dikke darm kanker. Om duidelijk te maken hoe ridicuul dit is, hier een voorbeeld van een associatie:

Zodra het warm weer wordt stijgt de verkoop van ijs op het strand. Ook worden er ook meer aanvallen van haaien gemeld in die tijd. Als we ijsverkoop uitbannen zullen er dus minder aanvallen meer zijn van haaien.

Nee dat betekent het niet. Dit is afhankelijk van zoveel meer factoren en ongecontroleerde vrijheidsgraden, die meewegen in de uitkomst, dat je dit niet kunt stellen. Let er dus altijd op welke woorden er gebruikt worden.

Leugen 6

Vlees eten is slecht voor je lever

Er wordt beweerd dat onze lever niet goed kan functioneren met verzadigde vetten in ons dieet. Het komt er op neer dat dit soort beweringen gebaseerd worden op slechte studies binnen de voedingswetenschap. Voedingswetenschap kan ons niet kan informeren over welk dieet optimaal voor ons mensen is. Er valt dus niet aan te tonen dat het gezond of ongezond voor ons en onze lever is… Waarom dit zo is kun je lezen in mijn blog over voedingswetenschap. Eigenlijk is het logischer aan te nemen dat verzadigd vet wel goed voor ons is, aangezien er geen bewijs is voor het tegenovergestelde en we het al zo lang eten zonder dat we hier schadelijke gevolgen van ondervinden. Sinds we al zo lang dierlijk vet eten is het vreemd om te denken dat het pas de laatste 100 jaar voor problemen zorgt… 

Leugen 7

Verzadigd vet is slecht voor je!

Hierbij komt cholesterol weer om de hoek kijken, want verzadigd vet en cholesterol zijn volgens de verschillende instellingen die propaganderen dat dit slecht voor ons is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er is (zoals hiervoor meerdere keren gezegd) geen wetenschappelijk bewijs om aan te nemen dat verzadigd vet slecht voor ons is. De hypothese (oftewel een idee) dat verzadigd vet het LDL cholesterol verhoogd, is nooit bewezen en al meerdere keren onderuit gehaald. AncelKeys die het populair heeft gemaakt met zijn ‘onderzoek’ was een bullebak en een fraudeur, maar in zijn tijd werd er al bewezen dat wat hij beweerde niet klopte. Bovendien maakt ons eigen lichaam cholesterol aan, en cholesterol speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Je hebt bijvoorbeeld cholesterol nodig om het zonlicht om te zetten in vitamine D.

Verschillende studies laten zelfs zien hoe je meer risico hebt op allerlei geestelijke aandoeningen wanneer je cholesterol te laag is. Het is dan ook misdadig hoe er nog steeds wordt gehamerd dat je cholesterol zo laag mogelijk moet zijn. Onder andere met verschillende cholesterol verlagende medicijnen op de markt, die zeer gevaarlijk zijn om in te nemen. De alternatieve ‘vetten’, zoals plantaardige olie, zijn ronduit gevaarlijk. Hierover heb ik al heel veel geschreven, dus ik verwijs je graag door naar deze blogs.

Leugen 8

Je moet groente eten om antioxidanten binnen te krijgen

Wanneer je jezelf elektrisch op de aarde aansluit (door bijvoorbeeld op je blote voeten op het gras te lopen) is het niet nodig om antioxidanten via het eten van planten binnen te krijgen. Als bonus krijg je ook niet de schadelijke antinutriënten binnen wanneer je geen groentes eet.

Wil je meer lezen over aarden? Hier heb ik ook twee blogs over geschreven. Eentje over aarden en je gezondheid en over de wetenschappelijke bevindingen over aarden.

Leugen 9

Je hebt koolhydraten/suiker nodig voor energie

Aangezien ons lichaam zelf glucose kan maken door een proces wat gluconeogenisis heet, hebben we geen suiker nodig van buitenaf. Granen, brood, fruit et cetera zijn dus niet nodig in ons dieet. Granen tasten ook nog eens de darmwand aan, zeker de ongepelde ‘gezonde hele granen’.   

Leugen 10

Het is een duur dieet

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Wanneer ik dit zeg worden er wel eens mensen boos. Ik heb onder de armoedegrens geleefd en weet hoe het is om geen geld te hebben. Dit hield mij niet tegen om voedsel mijn prioriteit te maken. Zelf eet ik 2 keer per dag en mijn eerste gerecht is eieren met spek, en mijn tweede gerecht bestaat uit gehakt. Waar ik woon heb ik een slager waar het woensdag gehaktdag is. Dan kun je dus nog meer besparen! Zelf heb ik een keer uitgerekend wat ik per dag, week, maand, jaar kwijt ben. Dit kun je hier lezen.

Ik heb ook drie lekkere recepten met gehakt in de hoofdrol als inspiratie.
Frittata
Hamburger

Pokébowl

Leugen 11

Het is slecht voor Het Klimaat

Het inmiddels illustere Klimaat wordt nu zelfs gekoppeld aan de voedingsrichtlijnen. Klimaat zou niets te maken moeten hebben met voedingsrichtlijnen, zelfs als het een daadwerkelijk argument zou zijn (oftewel koeienscheetjes die zogenaamd erger zijn dan uitlaatgassen, monogewas-agricultuur en industrie). Het moet gaan om onze gezondheid, niet die van ‘moeder aarde’. Uiteraard kunnen we vervolgens streven naar een milieubewuste manier om ons optimale dieet te handhaven. We worden nu zodoende massaal geofferd aan de gefabriceerde entiteit Klimaat. Het is simpelweg (weer) één groot experiment. Zeker kinderen zijnhiervan het slachtoffer, aangezien hun ouders ze van echte voeding weerhouden. Vaak onbewust en met de beste intenties (dat is nog het wrange), omdat bepaalde instituten dit propageren

Leugen 12

Als we allemaal geen vlees zouden eten, dan zou er geen dierenleed zijn

Helaas, we leven niet in een Disney sprookje… Het maakt niet uit of er geen dode dieren op je bord liggen en enkel kleurrijke groentes. Er gaan sowieso dieren dood zodat jij kunt eten. Alleen bij het carnivoordieet weet je ook echt (mits je bij de boer koopt) hoe het dier geleefd heeft en hoe het geslacht is. Welk dierenleed er alsnog bestaat wanneer je geen vlees meer zou eten wordt goed uiteengezet in deze video van Garland Farms. Met het bijkomende nadeel dat jijzelf ook zal lijden uiteindelijk. 

Dit zijn de 12 leugens die ik het vaakste voorbij heb zien komen, heb ik er één gemist? Laat deze dan hieronder achter, wie weet komt er dan nog een deel 2….

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe Start je het Carnivoordieet?

Steeds meer mensen vinden de laatste tijd de carnivoorgroep op Facebook . Of dit onbedoeld gebeurt omdat de media het dieet demoniseert, of dat mensen het op andere manieren vinden, maakt voor het onderwerp van dit artikel niet uit. Wel ben ik benieuwd, als je carnivoor eet, hoe je hierop bent gekomen. Laat dit dus vooral hieronder achter! Dit artikel heb ik geschreven voor mensen die eraan denken het dieet te starten en voor mensen die het kort geleden begonnen zijn. Maar je mag het uiteraard ook lezen als je al een doorgewinterde carnivoor bent. 😉  Transtitie Een paar jaar terug schreef mijn man Rick een artikel over de transitie naar het carnivoordieet , zodat mensen konden leren van onze fouten. https://www.reizendestrijdster.nl/transitie-naar-het-carnivoor-dieet Fouten die wij hebben gemaakt, en problemen waar wij en andere mensen tegenaan gelopen zijn. Een van de meest gemaakte fouten die ik zie (en die ik zelf ook gemaakt heb) is dat mensen te snel overstappen van hun huidige d

Carnivoor Magnum Slagroom IJsje

De zomer staat op de stoep en dat betekende vroeger tijd voor ijs. Veel. Ik at gerust 10 bolletjes, weliswaar in 2 porties. Omdat dat bomvol suikers zit, maar ik toch trek heb in iets soortgelijks, ben ik aan het experimenteren met een—soort van—alternatief... Dit lijkt te werken, al heeft het nog wat 'finesse' nodig:    - Zet ijsvormpjes in de vriezer, dag van tevoren. (Die op het plaatje hebben wij, die zijn ideaal). - Smelt boter tot het volledig vloeibaar is. - Giet de boter voorzichtig in het vormpje en zorg dat het niet meteen naar beneden zakt. Dus zo plat mogelijk neerleggen, dus afgesloten, en af en toe keren en draaien zodat de boter overal aan de 'wanden' zit. Het gaat erom dat je een laagje krijgt aan de buitenkant van het ijsje. - Zodra de boter compleet gestold en bevroren is, dus paar uur later, giet je het vormpje zo vol mogelijk met slagroom.    Zelf had ik nog wat vanille bij de boter in het pannetje gedaan, en je kunt het natuurlijk nog met andere sma

Recept: Kippeling (gefrituurde krokante kip)

Voor twee Mensen Persoonlijk heb ik nooit gegeten bij die ene kiptent van dat olijke mannetje met de witte baard. Eigenlijk heb ik nooit dat soort kip op, dus ik heb geen referentiekader. Het enige wat ik vaak at is kibbeling. Wat ik wel weet is dat deze versie een stuk beter is, alleen al omdat het net in toxische zadenolie is gefrituurd. Verder heb je natuurlijk de keuze wát voor kip erin gaat. Allicht van betere kwaliteit dan van die ene keten waar ik het net over had. Ingrediënten 400 gram kippendijen (of meer/minder gram, ligt eraan hoeveel trek je hebt)  Knabbelspek, verpoederd 2 eieren, geklutst Yoghurt (Turkse is lekker stevig)  Zout (en eventueel kruiden) Ganzenvet of ander dierlijk vet Recept Laat het vet smelten zodat je meteen aan de slag kunt met frituren zodra de kipstukken gereed zijn. Ondanks alle waarschuwingen op de friteuse (“geen vast vet gebruiken, alleen olie!”) Hebben we de olie op lage temperatuur vloeibaar gemaakt. Het voordeel van ganzenvet is dat het heel za